بازیهای رایانه ای ایرانی

  • از
تصویر بازیهای رایانه ای ایرانی

بنیاد بازی های رایانه ای ایران (بنیاد ملی بازی های رایانه ای AKA ایران یا به اختصار IRCG) یک سازمان غیرانتفاعی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 2007 برای کنترل و حمایت از صنعت بازی های ویدئویی در ایران تأسیس شده است.

بنیاد بازی های رایانه ای ایران مسئول انتشار هر نوع بازی ویدیویی (از جمله بازی های رایانه ای و بازی های موبایلی)، حمایت از تولید کنندگان بازی های محلی، آموزش دانش آموزان در توسعه بازی های ویدئویی و سازماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیت های مراکز بازی LAN در ایران است.

هدف اصلی بنیاد بازی های رایانه ای ایران برنامه ریزی و حمایت از فعالیت های فرهنگی، هنری، فنی و تجاری در صنعت بازی ایران است. همچنین با ایجاد فرصت های رقابت در جنبه های علمی، فنی، فرهنگی، هنری و توسعه بازی، به بهبود کیفیت صنعت کمک می کند.

بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای به لحاظ تأثیرگذاری خود در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه‌ و مهمی برخوردار می‌باشند. بنا به اهمیت مزبور، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب) و اهتمام ویژه به امر نخبگان جهت شناسایی و ساماندهی آنان به منظور بهره‌گیری بهتر از این قشر ممتاز از ضرورت بالایی برخوردار است.

این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (DIREC) در تهران انجام شد و در وب سایت آن (direc.ir) منتشر شد، نشان می دهد که 7.2 میلیون بازی باز رایانه شخصی در ایران وجود دارد که 71٪ آنها مرد هستند.

READ  کتاب الکترونیک و کتاب صوتی

بیش از 28 میلیون بازی باز در کشور وجود دارد. درست مانند هر جای دیگر جهان، پلتفرم بازی ترجیحی در ایران، تلفن های همراه است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در DIREC.ir، 24.7 میلیون ایرانی بازی موبایلی انجام می دهند.

ورزش، تیراندازی، رانندگی، اکشن و نقش آفرینی پنج ژانر محبوب بازی های رایانه ای در ایران هستند.

رده‌های مختلف سنی، خانم‌ها و آقایان هر کدام بازی‌های محبوب خود را دارند. بازی‌های رایانه‌ای نیز طول عمر متفاوتی دارد؛ به طور مثال عمر یک بازی داستانی پس از یک بار تجربه بازی تمام می‌شود. همچنین بازی‌هایی با پرداخت درون برنامه‌ای، طول عمر بیشتری داشته و ممکن است تعداد مخاطبان آن‌ها نیز زیادتر باشند. به منظور پیدا کردن محبوب‌ترین بازی، تحقیقات مفصلی مورد نیاز است، اما به لحاظ تعداد مخاطبان، بازی PES و FIFA در کنسول و رایانه شخصی از مخاطبان زیادی برخوردار است؛ در میان بازی‌های موبایلی نیز Clash of Clans و Clash royale پر مخاطب است Quiz of Kings و آمیرزا نیز از جمله مهم‌ترین بازی‌های ایرانی است که در جذب مخاطب موفق عمل کرده و کاربران میلیونی دارند.

اگرچه بازی‌هایی همچون منچرز، فروت کرفت، پرسیتی و پسرخوانده، بخش‌های کوچک‌تری از مخاطبان ایرانی را به خود جذب کرده، اما تاثیر بیشتری روی مخاطبان خود داشته‌اند و به‌لحاظ تجاری هم بازی‌های موفقی محسوب می‌شوند.

بازی های جدید ایرانی، میرمهنا، گرز ثریت، کوهنورد، ارتش های فرازمینی، گربه و کودتا، فرزندان مورتا و شاهزاده ایرانی نیز از جمله آثاری بوده اند که جای خود را در میان مخاطبان خود باز کرده اند.

بجز بازی «شاهزاده ایرانی» که داستان آن برگرفته از شخصیت‌های شاهنامه است، سایر بازی‌ها تماما توسط استودیو و تیم‌های سازنده ایرانی ساخته شده‌اند. از بازی‌های این فهرست، بازی جدید ایرانی «فرزندان مورتا» بالاترین نمره را داشته و توانسته در 24 ساعت ابتدایی فروش در استیم، خرجی که به مدت 5 سال تیم سازنده برای بازی کرده بود را به آن‌ها برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.