صرفه جویی در مصرف

تصویر صرفه جویی در مصرف

از آنجائیکه بزرگترین تلاش، که از آن به جهاد اکبر یاد می شود، مبارزه و مدیریت خواهش ها و هوس های درونی و غریزی می باشد، لذا در مواردی که بشر با بحران های جدی نظیر خشکسالی و کم آبی مواجه می شود ضروری است تا نسبت به بهره گیری از آموزه های پرهیز از اسراف یا صرفه جویی در مصرف اقدام کرد.

در حالیکه کمبود آب احساس می شود لزومی به شستشوی حیاط، پیاده رو، پارکینگ یا محوطه نیست. برای تمییز کردن ماشین بیشتر به پاک کردن شیشه ها با دستمال مرطوب اکتفا کنیم و در صورت شستشوی بدنه سعی کنیم بیشتر از دستمال خیس و مواد شوینده یا آب تحت فشار به مقدار کم استفاده نماییم. به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می‌توان استفاده کرد.

حمام کردن معمولا در فصل زمستان هفته ای یک بار و در فصل تابستان دو نوبت در هفته می تواند کافی باشد. بهتر است برای حمام از شیرآلات اهرمی استفاده شود و طوری زمانبندی کنیم که هنگام استحمام شیر آب بسته و پس از آن هنگام شستشوی بدن شیر آب را مجدد باز نماییم.

در شستشوی ظروف بهتر است آن ها را در کاسه ای از آب گرم قرار داده و ضمن ریختن مایع ظرفشویی بر روی اسکاچ یا اسفنج پس از شستشو آن ها را با آب گرم که به باریکی می ریزد بشوییم. همینطور استفاده از لوازم برقی خانگی را در ساعات پر مصرف انجام ندهید.

شب هنگام خواب از خاموش بودن چراغ ها اطمینان حاصل کنید و سعی کنید فقط یک چراغ خواب یا چراغ ضروری در مکان پر رفت و آمد خانه برای جلوگیری از برخورد با اشیا و ساکنین روشن بگذاریم.

READ  زنان سیاست مدار جهان

در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش‌های صرفه جویی آن را آموزش دهیم. همچنین به کودکان خود بیاموزید که لامپ های اضافی را خاموش نمایند.

درمحل کار، کارکنان را به صرفه جویی در مصرف آب تشویق نمایید. همچنین پیشنهاد کنید گرایش به حفاظت از آب در فعالیت‌های عملی و دوره‌های آموزشی آن‌ها گنجانده شود. هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شکستگی لوله‌ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مرکز ارتباطات مردمی (تلفن ۱۲۲) اطلاع دهید. تعویض واشر شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب نیز کار دشواری نیست.

برای خرید آذوقه و سایر ضروریات زندگی برنامه ریزی هفتگی، ماهانه و سالانه نمایید. اقلامی که مصرف روزانه دارند و فساد پذیرند مثل نان، شیر، سبزیجات و میوه ها را در یک برنامه هفته ای (معمولا دو روز از هفته) تهیه نمایید. اقلام دیگر چون روغن، مرغ، گوشت و لبنیات  را در یک برنامه ماهانه تهیه نمایید. در پایان هم اقلام فاسد نشدنی مانند برنج، حبوبات، چای، قند، کنسروجات، شوینده ها و مواد بهداشتی را در یک برنامه سالانه (معمولا از مراکز عمده) تهیه نمایید. و ازین طریق در مدیریت زندگی و صرفه جویی در وقت و هزینه بهره مند شوید.

به طور متوسط 200 ساعت در سال را می توان به خرید این اقلام اختصاص داد. که می توان آن را در یک برنامه 1 تا 2 ساعت در 100 تا 200 روز از سال انجام داد. می توان در برنامه ریزی خرید اقلام خانوار فرزندان را مسئول خرید اقلام هفتگی، بانوان را مسئول خرید اقلام ماهانه و مردان را مسئول خرید اقلام سالانه نمود. و برخی از خریدها را بصورت متنوع یا  مشترک انجام داد.

READ  تاریخچه بورس ایران

یک رژیم غذایی سالم شامل موارد زیر است: سبزیجات، حبوبات (مانند عدس و لوبیا)، غلات کامل (مانند گندم، برنج، ذرت، ماکارانی و جو دوسر،) مواد پروتئینی، لبنی و سیب زمینی. با 400 گرم از موارد فوق (در 3 وعده) به همراه مقدار مفید و کم میوه و آجیل در (2 وعده) در شبانه روز می توان در مصرف مواد غذایی صرفه جویی کرد. همینطور در نگهداری و جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی جدی باشید.

خرید مواد غذایی با شکم سیر کمک بزرگی برای خرید فقط آنچه نیاز داریم و اجتناب از خریدهای ناگهانی است. نه تنها به خاطر سیر بودنم بهتر به لیستم پایبند می‌شوم، بلکه مزیت بیشتری هم از صرف وعده‌های غذایی ام می‌برم. دیگر خبری از خریدهای هیجانی ناخواسته نیست.

شما حتی با خرج نکردن در وهله اول پول پس انداز می کنید! اگر به طور منظم برای یک فهرست سریع از انباری خود وقت بگذارید، احتمالاً از وعده‌هایی که می‌توانید برای برنامه غذایی هفتگی خود بدون نیاز به ترک خانه تهیه کنید، شگفت‌زده خواهید شد!

حتی الامکان از نور روز استفاده کنید و لامپ ها را خاموش کنید، بنابراین اگر بیرون خیلی گرم نیست پرده ها یا کرکره ها را باز کنید و به جای لامپ های هالوژن از لامپ های LED استفاده کنید.

وقتی در خانه یا دفتر ما بسیار گرم است، تمرکز کاهش می یابد. بنابراین، مطمئن شوید که آب و هوای اتاق مناسب در دفتر یا خانه خود دارید. بهترین آب و هوای کاری بین 20 تا 23 درجه است. بنابراین گرمایش را کمی کم کنید – این باعث کاهش هزینه های انرژی و افزایش تمرکز شما می شود. اگر احساس سرما کردید، یک ژاکت بپوشید یا یک لیوان چای یا یک فنجان قهوه روزانه تان را مصرف کنید.

READ  کتابخانه و فرهنگ کتابخوانی

پس انداز یکی از بهترین روش ها برای مدیریت دخل و خرج زندگی است. اختصاص دادن قسمت کوچکی از بودجه به تفریح، کیفیت کار و زندگی انسان را ارتقاء می بخشد. می توانیم در دو یا سه روز از هفته یا همان روزهای تعطیل، خودمان را به یک لاته خوب در کنار محبوب، خرید و خواندن یک کتاب همراه با دوستان یا صرف یک شام ساده و دلپذیر در کنار خانواده مهمان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.