افزایش طول عمر

تصویر افزایش طول عمر

دانشمندان متوجه شدند که هیچ محدودیتی برای رسیدن به سن ۱۳۰ سالگی وجود ندارد. در واقع، برای رسیدن به هیچ سنی محدودیت خاصی وجود ندارد. با این‌حال، فقط به این دلیل که انسان می‌تواند از نظر تئوری به ۱۳۰ سالگی یا بیشتر برسد، به این معنی نیست که ما به‌زودی آن را خواهیم دید.

تحقیق جدید پژوهشگران انستیتو KAIST در کره جنوبی چشم اندازی نوین به  گذرگاه انرژی سلولی فراهم می کند که به عمر طولانی تر مرتبط هستند. این تحقیق که روی سلول های انسانی و کرم های گرد انجام شده، نویدبخش توسعه روش های درمانی ضد پیری است که می توانند با فعال کردن گذرگاه های مذکور عمر افراد را طولانی تر کنند.

به گفته این محققان AMPK نوعی آنزیم است که به عنوان سوییچ اصلی متابولیک بدن عمل می کند. این آنزیم در حقیقت یک پروتئین جادویی توصیف شده که تاثیرات سودمندی بر سلامتی دارد و می تواند به بهبود سلامت قلب یا افزایش طول عمر منجر شود. AMPK در واکنش به سطح اندک انرژی سلولی و بیشتر اوقات هنگام ورزش کردن یا دوره های کاهش مصرف کالری فعال می شود.

دکتر مکسیم اسکالچو، محققی از دانشگاه روسیه، معتقد است که داروهای ضد پیری روند رشد بیماری­ هایی را که موجب پیری شده و منجر به مرگ فرد می­گردند، به طور چشمگیری آرام می­کنند. وی اصلی­ترین هدف از تلاش برای تولید داروهای ضد پیری را تحقق عمر 120 ساله انسان ­ها عنوان کرده و می­ گوید تحقق این آرزو به احتمال بسیار قوی دست یافتنی است!

دکتر اسکالچو معتقد است که کاهش روند رشد بیماری­­ها و عواملی که موجب ایجاد بیماری می­گردند، موجبات افزایش عمر انسان را فراهم نموده و بدین ترتیب پیری انسان به تاخیر خواهد افتاد. داروهای ضد پیری با برخورداری از چنین مکانیسمی می­توانند جوانی طولانی مدت را به انسان­ها هدیه دهند.

READ  کنسرت افزایش نشاط جامعه

بر اساس گزارشات منتشر شده در این زمینه، ترکیبات موجود در ساختار داروهای ضد پیری موجب رشد موها شده و شرایطی را فراهم می­آورد که فردی با هفتاد سال سن به اندازه یک جوان سی ساله انرژی داشته باشد! بی شک چنین داروهایی می­توانند از بروز بیماری­های گوناگون در بدن فرد جلوگیری کرده و بدین ترتیب روال پیری را کندتر از روند معمولی آن ­کنند.

اما کوهن می‌گوید: “اگر در فرآیند پیر شدن دست برده شود، می‌توان طول عمر را افزایش داد.” پژوهش‌های کوهن بر پایه بررسی داده‌های مربوط به مرگ و میر انسان‌ها در فاصله سال‌های ۱۹۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی و نیز آزمایش‌هایی است که بر روی حیواناتی چون موش، موش صحرایی و مگس انجام گرفته است.

به گفته کوهن، او با تغییر نوع تغذیه، به‌کارگیری مهندسی ژنتیک و استفاده از دارو توانسته طول عمر حیوانات را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. حیوانات مورد آزمایش کوهن افزون بر این، کمتر مبتلا به بیماری‌های مربوط به دوره پیری مانند دیابت شده بودند.

کوهن در گزارشی درباره پژوهش خود آورده است که “نتایج پژوهش دلایلی قوی مبنی بر این به دست می‌دهند که با مهندسی ژنتیک مشابه می‌توان متوسط و حداکثر طول عمر انسان‌ها را نیز آشکارا افزایش داد. کوهن می‌گوید: «اگر اقداماتی را در مورد فرآیندهای پیری به طور مستقیم انجام دهیم، می‌توانیم از مرز ۱۲۰ سال بگذریم و به ۱۴۰ سال برسیم.

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) به سرپرستی پروفسور دیوید سینکلر  (David Sinclair)از اساتید دانشگاه هاروارد، موفق شدند روش ضد پیری جدیدی را ایجاد کنند که توسط آن انسان‌ها می‌توانند تا ۱۵۰ سال زندگی و اندامشان را احیا کنند. آن‌ها درحال ‌توسعه یک فرایند جدید هستند که شامل برنامه‌ریزی مجدد سلول می‌شود.

READ  تئاتر ضرورت فرهنگی

پروفسور سینکلر در رابطه با این تکنیک جدید یادآور شد که این تکنیک علاوه بر اینکه به انسان‌ها اجازه احیاء اندام‌هایشان را می‌دهد، به افراد معلول جسمی کمک می‌کند تا بتواند حرکت طبیعی خود را به دست آورند. قابل‌توجه است که این گروه تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش‌های انسانی هستند که در حدود دو سال در نظر گرفته‌شده است. درصورتی‌که همه برنامه‌ها و نتایج خوب پیش روند، بازسازی اندام‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ انجام شود.

پروفسور سینکلر اضافه کرد که امیدوار است تا پنج سال آینده این قرص‌ها وارد بازار جهانی شود و هزینه خرید آن نیز بیش از یک فنجان قهوه نباشد. اما یکی از اساتید بخش ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد هشدار داد که مردم نباید این روش فرایند ضد پیری را امتحان کنند تا زمانی که در صحت و اثر آن اطمینان کامل به دست آید.

اندرو استیل، زیست‌شناس محاسباتی بریتانیایی کتاب جدیدی در مورد طول عمر انسان منتشر کرده و معتقد است که زندگی کردن بیش از یک قرن با کمک نوع خاصی از دارو برای نسل بشر امکان‌پذیر است. در این کتاب، گفته شده که تحقیقات در زمینه این دارو که سنولیتیک (senolytics) نام دارد در حال حاضر نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند و این دارو می‌تواند در دهه‌های آینده در بازار و در دسترس قرار گیرد.

سنولیتیک که به شکل قرص مصرف شود، سلول‌های بدن انسان را که مسئول پیشبرد روند پیری هستند از بین می‌برد و به طور بالقوه طول عمر انسان را دو برابر می‌کند. بنا به گفته استیل «هیچ محدودیتی برای مدت زمان زندگی ما وجود ندارد» وی تصریح کرده است: از دید من، هیچ دلیل فیزیکی یا بیولوژیکی خاصی وجود ندارد که مانع از افزایش طول عمر به ۲۰۰ سال شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.