برنامه ریزی منابع سازمانی ERP

  • از
تصویر برنامه ریزی منابع سازمانی erp

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به نوعی نرم افزار اطلاق می شود که سازمانها برای مدیریت فعالیتهای تجاری روزمره مانند حسابداری، تدارکات، مدیریت پروژه، مدیریت و انطباق ریسک و عملیات زنجیره تامین از آنها استفاده می کنند. مجموعه کامل ERP همچنین شامل مدیریت عملکرد شرکت، نرم افزاری است که به برنامه ریزی، بودجه، پیش بینی و گزارش نتایج مالی سازمان کمک می کند.

ERP یک بسته نرم افزاری کاربردی درون سازمانی، جامع و سازمان نگر، ماژولار، استاندارد و شامل یک مجموعه از ماژول‌های یکپارچه، آماده راه اندازی، از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ولی قابل تنظیم و پیکربندی بر اساس نیازهای پویای سازمان‌ها است. این راه حل کاملاً انعطاف پذیر، فرآیندگرا و اطلاعات محور بوده و شامل کلیه فعالیت‌ها و فرآیندهای اصلی و مؤثر در ایجاد ارزش افزوده سازمان است. فرآیندهای از پیش تعریف شده در سیستم بر اساس تجربیات و گزینه‌های بر‌تر استخراج شده‌اند.

سیستم های ERP بسیاری از فرایندهای تجاری را به هم متصل کرده و جریان داده ها را بین آنها امکان پذیر می کند. با جمع آوری داده های معاملاتی مشترک یک سازمان از منابع متعدد، سیستم های ERP تکرار داده ها را حذف کرده و یکپارچگی داده ها را با یک منبع حقیقی ارائه می دهند.

برنامه‌ریزی منابع سازمانی به انگلیسی (Enterprise resource planning) به اختصار (ERP)، شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می‌شود و تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرم‌افزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی به صورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت می‌نمایدERP. به معنای مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمان یا (Man, Machine, )(Material, Moneyمواد، ماشین آلات، پول و نیروی انسانی) می‌باشد و به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌نماید تا فرایند دقیق برنامه‌ریزی کلیه منابع سازمان را در جهت کاهش هزینه و افزایش درآمد مدیریت نمایند.

READ  قانون ضرورت تنوع

شما می توانید یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را چسبی بدانید که سیستم های مختلف رایانه ای را برای یک سازمان بزرگ به هم متصل می کند. بدون برنامه ERP، هر بخش سیستم خود را برای کارهای خاص خود بهینه می کند. با نرم افزار ERP، هر بخش هنوز سیستم خود را دارد، اما می توان به همه سیستم ها از طریق یک برنامه با یک رابط دسترسی پیدا کرد.

برنامه های ERP همچنین به بخش های مختلف این امکان را می دهد تا با بقیه شرکت راحت تر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. اطلاعات مربوط به فعالیت و وضعیت بخشهای مختلف را جمع آوری می کند و این اطلاعات را در اختیار قسمت های دیگر قرار می دهد، جایی که می توان از آنها به طور موثر استفاده کرد.

راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان قادر‌ است‌ اطلاعات‌ موجود در سازمان را در‌ تمام‌ حوزه‌های‌ فعالیت سازمان به‌طور یکپارچه و منسجم جمع‌آوری کرده و این اطلاعات و نتایج حاصل از آن را در اختیار ذینفعان و استفاده کنندگان آن‌ در‌ سطوح‌ مختلف سازمان قرار دهد. هدف اصلی این فناوری‌، نفوذ‌ فناوری اطلاعات در تمامی مراحل فعالیت‌های یک سازمان یا بنگاه اقتصادی است تا منابع مختلف بتوانند با تبادلات منطقی‌ میان‌ خود‌، خروجی یکپارچه‌ای را ارایه کنند.

راهکار برنامه ریزی منابع سازمان‌، سیستم اطلاعاتی پیکره‌بندی شده‌ای می‌باشد که جهت خودکارکردن وظایف و فعالیت‌ها و کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در سه سطح فرآیندهای‌ استراتژیک‌، کنترل‌های‌ مدیریتی و کنترل‌های عملیاتی پدیدآمده است. و راه‌حل داده‌ای (اطلاعاتی) یکپارچه‌ای را در‌ سرتاسر‌ زیر ساخت سازمان ارائه می‌دهد . این راه‌حل به سازمان‌ها اجازه می‌‌دهد‌ تا‌ بتوانند‌ منابع خود را موثرتر اداره کرده و به‌واسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان‌ فرآیندهای‌ کاری‌ مختلف، هزینه‌ها را در بلند مدت کاهش داده و کارایی را افزایش دهند.

READ  رضایت شغلی

به‌طور ایده‌آل یک ERP، یک پایگاه داده خاص را در بر دارد که شامل همه داده‌های لازم برای واحدهای نرم‌افزاری است:

ساخت و تولید : مهندسی، هزینه مواد، برنامه و جدول زمانی، ظرفیت، مدیریت کارکنان، کنترل کیفیت، مدیریت هزینه‌ها، فرایندهای ساخت و تولید، پروژه‌های ساخت، جریان تولید.

مدیریت زنجیره‌ای ملزومات : صورت موجودی، خرید، ترکیب محصولات، برنامه‌ریزی ملزومات.

مالی : جدول زمانی تقاضاها، تفتیش یا بازرسی کالا، مطالبات، حق کمیسیون، مدیریت نقدینگی، پرداخت صورتحساب‌ها، دریافت صورت حساب‌ها، دارایی‌های ثابت.

پروژه : هزینه، ساخت، زمان و هزینه، مدیریت فعالیت‌ها.

منابع انسانی : پرداخت، آموزش، زمان و رسیدگی، سود و مزایا.

مشاغل از برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به دلایل مختلف مانند گسترش تجارت ، کاهش هزینه ها و بهبود عملیات استفاده می کنند. مزایایی که توسط یک شرکت جستجو و محقق می شود ممکن است با شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال ، برخی از موارد قابل توجه است.

یکپارچه سازی و خودکارسازی فرآیندهای تجاری باعث حذف فرآیندهای اضافی، افزایش دقت و افزایش بهره وری می شود. بخشهایی با فرآیندهای متصل به هم، اکنون می توانند کار را برای دستیابی به نتایج سریعتر و بهتر همزمان کنند.

گزارش دقیق و کامل به شرکت ها کمک می کند تا برنامه ریزی کافی، بودجه، پیش بینی و ارائه وضعیت عملکرد به سازمان و اشخاص ذینفع مانند سهامداران را انجام دهند.

ERP ها به مشاغل این امکان را می دهند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز مشتریان، فروشندگان و شرکای تجاری دسترسی پیدا کرده و در بهبود رضایت مشتری و کارکنان، سرعت پاسخگویی سریعتر و افزایش میزان دقت کمک کنند. هزینه های مرتبط اغلب با عملکرد کارآمدتر شرکت کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.