هولوگرام سه بعدی

  • از
تصویر هولوگرام سه بعدی

این واژه از دو بخش Holo به معنای همه یا تمام یک شی و Gram به مفهوم نگاشتن یا نمایاندن بصری یک شی تشکیل شده است. عموما هولوگرام را بعنوان یک برچسب نقره ای با ظاهری رنگین کمانی می شناسند که در مقابل تابش نور تغییرات نوری رنگارنگی در آن ایجاد می گردد و تمام نگار را صرفاً نوعی عکس سه بعدی می دانند. درعکاسی و تمام نگاری از فیلم ها و پلیت های عکاسی استفاده می کنند ولی این امر تقریباً کل وجه اشتراکی است که این دو دارند. مهمترین فرق بین آنها نحوه ایجاد تصویر است.

ماهیت تصویر اپتیکی که توسط لنز دوربین عکاسی تشکیل می گردد را می توان به راحتی با استفاده از یک مدل ساده هندسی برای رفتار نور به طور نسبتاً دقیقی توصیف کرد، در حالی که در مورد تصویر تمام نگاری این کار عملی نیست و وجود آن به پراش و تداخل که پدیده هایی موجی هستند، بستگی دارد. 

نور به شی مورد نظر برخورد کرده و دیگری صفحه فیلمی که هولوگرام بر روی آن تشکیل می شود را روشن می نماید. وقتی پرتو شیئی پس از بازتاب از روی شیء با پرتو مرجع بر روی صفحه فیلم برخورد می نماید، یک الگوی تداخلی شبیه برخورد امواج حوضچه رخ می دهد. این الگوی تداخلی میکروسکوپی از مناطق روشن و تاریک تشکیل شده است که وقتی مجدداً به طور مناسبی نوردهی شوند، تصویری سه بعدی از شیء را در موقعیت اصلی آن “بازسازی” خواهد نمود.

انواع هولوگرام

۱)هولوگرام دوبعدی (2D) 

هولوگرام های دوبعدی از تصاویر دو بعدی ساخته می شوند و رنگهای رنگین کمان را تحت یک محدوده وسیع از شرایط نوردهی نمایش می دهند و دارای یک لایه تصویر هولوگرام  و بدون عمق هستند.

READ  یادگیری عمیق

۲)هولوگرام سه بعدی (3D) 

هولوگرام سه بعدی از مدل های سه بعدی ( با همان اندازه) بوجود می آیند و ترکیبی از عمق و رنگ را نمایش می دهند.

۳)هولوگرام ترکیب دو بعدی و سه بعدی (2D و 3D) 

این هولوگرام ها هم از مدل های سه بعدی و هم از تصویر گرافیکی ساخته می شوند و نتیجه یک تصویر برجسته درخشان با المان های مسطح قابل دیدن با هر نورپردازی است.

۴)هولوگرام ترکیب دوبعدی/هولوگرام ترکیب سه بعدی (2D / 3D) 

این نوع از هولوگرام ها نیز از یک تصویر ساخته می شوند ولی زمینه و پیش زمینه آن بصورت لایه های دو بعدی جداگانه دیده می شوند، بنابراین به خوبی رنگهای رنگین کمان، عمق و حرکت را به نمایش می گذارند و به راحتی در زیر نور معمولی قابل دیدن هستند.

این نوع برچسب ها در هنگام انتقال از روی سطح چسبیده شده، خراب نمی شوند

تکلنولوژی هولوگرافی و یا همان هولوگرام سه بعدی تصاویر مجازی را در کنار ما و در محیط اطراف ما به تصویر می کشند و این کار را با دستگاه های مخصوص و به روش های مختلفی انجام میدهند.

 این تصاویر بصورت معلق در فضای بیرونی مانند سایر اشیا و انسان ها می توانند حضور داشته و قابل مشاهده باشند.

شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور کرده باشد این باشد : تصاویر با چه کیفیتی؟

جواب این سوال را با تصاویری که در ادامه خواهید دید پاسخ خواهیم گفت. اما به یاد داشته باشید این تکنولوژی هنوز در حال پیشرفت و بهبود است و تصاویری که در آینده توسط این تکنولوژی خلق خواهد شد، هم کیفیت بالاتری خواهد یافت و هم در ابعاد وسیع تری قابل اجرا خواهند بود.

READ  الگوریتم ژنتیک

( تصویر زیر تصاویر دو خواننده مشهور است که در فستیوالی در ایالت کالیفرنیا به هنرنمایی پرداختند.) اما نکته اینجا بود که خواننده سمت راست ( توپاک شکور ) مدت هاست که مرده ! و تصاویر آن توسط تکنولوژی هولوگرافی ساخته شده . آن هم به شکلی باورنکردنی!

برای  به تصویر درآمدن تصاویر سه بعدی ابزارها و روش هایی وجود دارند که بسیاری از آنها در کشور ما نیز در عرصه های مختلف در دسترس هستند.

شاید بیشتر از همه در دنیای کسب و کارها و تبلیغات. دستگاه هایی مانند هولوفن و هولوباکس تصاویر سه بعدی را در فضای متوسط تا نسبتا بزرگ ایجاد می کنند.

 این تصاویر می توانند لوگوی یک شرکت ، یک متن شامل پیام تبلیغاتی ، تصاویر محصولات ، فیلم ها و یا انیمیشن هایی باشند که بدون نیاز به عینک های مخصوص تصاویر را سه بعدی می کنند.


ساخت تصاویر سه بعدی تقریبا تمامی عرصه های زندگی ما را متحول خواهد کرد.

بگذارید از دنیای تبلیغات و کسب و کارها شروع کنیم. در حال حاضر در کشور ما نیز ابزارهای مورد نیاز برای ساخت تصاویر سه بعدی وارد بازار شده و شرکت هایی که آن را مشاهده می کنند بسرعت بعنوان یک برگ برنده در تبلیغات از آنها استفاده می کنند.

کسب و کارها تصاویر تبلیغاتی را توسط این دستگاه به شکل تصاویر معلق و سه بعدی در هوا نشان می دهند که به سرعت مخاطب را جذب می کند.

همچنین بسیاری از کمپانی ها دارای محصولاتی هستند که دارای مشخصات فنی دقیق و خاص است. در این موارد نیاز است نمایش تصاویر به شکل سه بعدی صورت گیرد تا مخاطب بتواند به شکلی مطلوب کارایی آن را درک کند.

READ  مکاترونیک

 بعنوان مثال ابعاد مختلف یک قطعه مکانیکی که می تواند به درک بهتر از کاربری آن کمک کند.

یکی دیگر از کاربردهای تکنولوژی هولوگرافی در حوزه آموزش است. بسیاری از علوم دارای اطلاعاتی هستند که نیاز است به شکل مصور و سه بعدی ارائه شوند.

محتواهای تصویری سه بعدی در حال حاضر در علومی مانند پزشکی و نجوم به شکل گسترده ای در حال بهره برداری هستند که می توانند در سایر علوم نیز نقش پررنگی ایفا کنند.

حوزه های دیگری که قطعا شاهد حضور پررنگ تکنولوژی هولوگرام خواهند بود : حوزه های هنری و تفریحی خواهند بود.

آنچه که مشخص است این است که هولرگرام سه بعدی یک تکنولوژی نسبتا نوپاست و ابزارهای آن مانند سایر محصولات در حال توسعه هستند.

باید دید پروسه ی رشد این تکنولوژي که امری قطعی است تا کجا پیش خواهد رفت…


کاربردهای تجاری دستگاه هولوگرام سه بعدی:

 

۱- ارائه و معرفی کلیه محصولات طراحی شده قبل از ساخت

۲- قطعات صنعتی ( در صنایع   )

۳- بناهای معماری ( در عمران و شهرسازی و ساخت و ساز  (

۴- جواهرات ( ساخت طلا و جواهر (

۵- دکوراسیون داخلی هتل ها، سازمان های دولتی، شرکت های خصوصی و …

۶- استفاده از این محصول در آموزش

۷- سالن همایش ( امکان برگزاری همایش ها در نقاط مختلف در آن واحد و حضور مجازی اساتید و تجهیزات مرتبط  (

۸- استفاده از این محصول به عنوان ابزار تبلیغاتی در فضاهایی چون مجتمع های رفاهی و تفریحی

۹-  استفاده از این تکنولوژی به عنوان المان های شهری

۱۰- استفاده از هولوگرام تری دی در سالن های تئاتر به عنوان استیج

۱۱- استفاده از هولوگرافی به عنوان ویترین های مجازی در فروشگاه ها و مراکز تجاری .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.