برندگان اسکار هزاره سوم

  • از
تصویر برندگان اسکار هزاره سوم

هزاره سوم با روی پرده رفتن فیلم های زیبایی همچون گلادیاتور، ذهن زیبا، شیکاگو، ارباب حلقه ها، عزیز میلیون دلاری، کراش، رفتگان، سرزمین پیرمردها، میلیونر زاغه نشین، مهلکه و سخنرانی پادشاه کار خود را آغاز کرد و در ادامه در بین سال های 2011 تا 2020 تعدادی از شاهکار های سینمایی برنده جایزه اسکار شدند که در اینجا به معرفی آن ها می پردازیم:

سال 2011، هنرمند (The Artist)

این هم یکی دیگر از برندگان بعید بود: یک فیلم سیاه و سفید بدون دیالوگ، که در هالیوود دهه 1920 اتفاق می‌افتد و توسط فیلمسازان فرانسوی ساخته شد. این اولین فیلم برنده اسکار بهترین فیلم در سال 2011 بود که در صنعت سینما اتفاق افتاد و تنها دومین فیلم صامت بعد از برنده اصلی «بالها» بود.

سال 2012، آرگو (Argo)

فیلم نجات واقعی گروگان ها در تهران به کارگردانی بن افلک ساخته شده است. این اولین فیلم در 23 سال است که بدون نامزدی کارگردانی جایزه اصلی را دریافت می کند. همچنین این چهارمین فیلم در یک دهه با صحنه های کلیدی بود که در لس آنجلس فیلمبرداری شد. و یک تمایز عمده دیگر نیز دارد: تنوع، نقش مهمی در پیچیدگی داستان دارد.

سال 2013، 12 سال بردگی  (12 Years a Slave)

این فیلم در مورد برده داری ایالات متحده به کارگردانی استیو مک کوئین و نویسندگی جان ریدلی بر اساس خاطرات سولومون نورثاپ، مردی آزاد که ربوده شده و به عنوان برده فروخته شد، ساخته شده است. این فیلم 188 میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد که 70 درصد آن از خارج از ایالات متحده است و از 9 نامزدی سه جایزه اسکار را به دست آورد و برد پیت در میان تهیه کنندگان قرار داشت.

READ  ترسیم پرچم ازبکستان با فتوشاپ

سال 2014، مرد پرنده ای (Birdman)

این فیلم درباره ستاره‌ای محو شده که تلاش می‌کند به صحنه بازگردد، از نظر فنی خیره‌کننده بود و به نظر می‌رسید که در یک برداشت مداوم فیلم‌برداری شده باشد. همه عاشق کمدی-درام به کارگردانی الخاندرو ایناریتو نبودند و برخی در پایان آن دچار ابهام شدند. اما افرادی که آن را دوست داشتند واقعاً آن را پسندیدند.

سال 2015، نورافکن (Spotlight)

داستان مبتنی بر واقعیت، درباره یک تیم روزنامه بوستون، برنده دو جایزه اسکار برای فیلم و فیلمنامه (توسط جاش سینگر و کارگردان تام مک کارتی) شد. این دومین برد متوالی برای فیلمی با بازی مایکل کیتون بود.

سال 2016، مهتاب (Moonlight)

برندگی «مهتاب» رکوردشکنی در تاریخ آکادمی بود: این اولین فیلم با بازیگران تمام سیاهپوست بود، با هنرمندان سیاهپوست زیادی پشت دوربین، و اولین فیلمی با مضمون همجنسگرایی بود که برنده جایزه شد. همچنین در مرکز بزرگ‌ترین شلوغی اسکار قرار داشت: به دلیل درهم‌تنیدگی پاکت‌ها، فی داناوی «لا لا لند» را به عنوان برنده اعلام کرد و چند دقیقه طول کشید تا پیروزی واقعی «مهتاب» اعلام شود.

سال 2017، شکل آب (The Shape of Water)

فیلم «شکل آب» ساخته فاکس سرچ لایت به داستان عاشقانه سال 1962 بین یک سرایدار لال و یک مرد ماهی آمازونی می پردازد. این یک پیش‌فرض عجیب و غریب است، اما رای‌دهندگان توسط تصاویر رویایی، احساساتی که در دل شما وجود دارد، و تفسیر اجتماعی ظریف فیلم، تحت تأثیر قرار گرفتند. رقابت تنگاتنگی برای اسکار بود، اما رای دهندگان از ادای احترام به گیلرمو دل تورو، یکی از محبوب ترین و معتبرترین هنرمندانی که در سینما کار می کند، خوشحال بودند.

READ  برندگان اسکار 2023

سال 2018، کتاب سبز (Green Book)

متنفران آنلاین بی امان بودند. به نظر می‌رسید که هیچ‌کس «کتاب سبز» را دوست نداشته باشد به جز تماشاگران – و به رای‌دهندگان جوایزی اهدا می‌کنند. در مراسم اسکار برنده سه جایزه از جمله جایزه برتر شد. تقریباً به همان اندازه مهم است: با تأیید جان لوئیس، فعال قدیمی حقوق مدنی، که کلیپی را معرفی کرد، برنده شد. فیلم قدیمی احساس خوبی که در سال 1962 اتفاق می افتد و بر اساس واقعیت ساخته شده است، تنها پنجمین فیلمی است که بدون نامزدی کارگردانش برنده بهترین عکس شده است.

سال 2019، انگل (Parasite)

برنده شدن برای «انگل» با نویسنده و کارگردان بونگ جون هو، تاریخی بود: برای 91 سال، جایزه اصلی به فیلمی غیر زبان انگلیسی تعلق گرفت. این کمدی-درام کره جنوبی برنده بزرگ سال 2019 بود و جوایزی را برای فیلمنامه اصلی، کارگردانی و فیلم بین المللی (نام جدید دسته ای که قبلاً به عنوان فیلم خارجی زبان شناخته می شد) دریافت کرد. وقتی به عنوان فیلم بین‌المللی برنده شد، همه تصور می‌کردند که به عنوان بهترین فیلم انتخاب نخواهد شد، اما واکنش در تئاتر دالبی نشان داد که این یک انتخاب شگفت‌انگیز اما محبوب بود.

سال 2020، سرزمین عشایر (Nomadland)

در سالی که بیماری کرونا به اوج خود رسید و حداقل تعداد فیلم‌ بازی شد، مسابقات اسکار غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. اما «سرچلایت» توانست به مدت شش ماه وضعیت پیشتاز خود را حفظ کند، این کار آسانی نبود. رای دهندگان به گرمای آن، زیبایی منظره جنوب غربی ایالات متحده و نگاه دلسوزانه آن به افراد آواره که در وسایل نقلیه خود زندگی می کنند، پاسخ دادند. این فیلم دو جایزه دیگر گرفت: کلوئه ژائو دومین زن و اولین زن آسیایی آمریکایی شد که برای کارگردانی برنده شد، در حالی که فرانسیس مک دورمند (همچنین تهیه کننده) سومین جایزه بهترین بازیگر زن خود را دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.