جام جهانی 2022 قطر

  • از
تصویر جام جهانی 2022 قطر

بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال در سال 2022 که به میزبانی قطربرگزار شد با قهرمانی آرژانتین، نایب قهرمانی فرانسه، سومی کرواسی و چهارمی مراکش پایان یافت. در این دوره آرژانتین به سومین عنوان قهرمانی خود دست یافت و مراکش برای اولین بار به عنوان یک تیم آفریقایی در مرحله نیمه نهایی حضور پیدا کرد.

32 تیم در 8 گروه چهارگانه به شرح زیر در این مسابقات حضور یافتند که در پایان مرحله گروهی دو تیم اول فهرست زیر به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند:

گروه A: هلند، سنگال، اکوادور، قطر

گروه B: انگلستان، آمریکا، ایران، ولز

گروه C: آرژانتین، لهستان، مکزیک، عربستان

گروه D: فرانسه، استرالیا، تونس، دانمارک

گروه E: ژاپن، اسپانیا، آلمان، کاستاریکا

گروه F:مراکش، کرواسی، بلژیک، کانادا

گروه G: برزیل، سوئیس، کامرون، صربستان

گروه H: پرتغال، کره جنوبی، اروگوئه، غنا

و پس از آن تیم های هلند، انگلستان، آرژانتین، فرانسه، مراکش، کرواسی، برزیل و پرتغال به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند و در نیمه نهایی تیم های آرژانتین – کرواسی و فرانسه مراکش به مصاف یکدیگر رفتند که دو تیم آرژانتین و فرانسه به فینال رسیده و در نهایت مسابقات با قهرمانی آرژانتین به پایان رسید.

در این دوره از مسابقات تعداد تماشاگران 3.404.252 نفر بود که برای هر بازی به طور متوسط 53191 نفر می باشد. بهترین گلزن امباپه از فرانسه، بهترین بازیکن لیونل مسی از آرژانتین، بهترین دروازبان امیلیانو مارتینز از آرژانتین ، بهترین بازیکن جوان انزو فرناندز از آرژانتین و جایزه بازی جوانمردانه به تیم ملی انگلستان تعلق گرفت.

در ادوار جام جهانی فوتبال از سال 1930 تا 2022 برزیل با 5 عنوان قهرمانی در صدر، ایتالیا و آلمان هر یک با 4 عنوان قهرمانی در جایگاه دوم، آرژانتین با 3 عنوان قهرمانی در جایگاه سوم، اروگوئه و فرانسه هر یک با 2 عنوان قهرمانی در جایگاه چهارم و انگلستان و اسپانیا با یک عنوان قهرمانی در جایگاه پنجم قرار دارند.

READ  جایزه سیمرغ 1401

همینطور قاره اروپا با 11 بار میزبانی در جایگاه نخست، قاره آمریکا با 8 بار میزبانی در جایگاه دوم، قاره آسیا با 2 بار میزبانی در جایگاه سوم و قاره آفریقا با 1 بار میزبانی در جایگاه چهارم قرار دارد.

جام جهانی فوتبال قطر 2022 نه تنها اولین تورنمنت است که در منطقه عربی و جهان اسلام برگزار می‌شود، بلکه فشرده‌ترین تورنمنت است که به هواداران امکان می‌دهد بیش از یک بازی در روز شرکت کنند.

هر استادیوم، مرکز تمرین، و منطقه هواداران مجهز به فناوری خنک کننده با انرژی خورشیدی برای حفظ دمای متوسط است. همه استادیوم ها سازگار با محیط زیست هستند و دمای آنها قابل کنترل است.

قطر خانه کمتر از 3 میلیون نفر است، بنابراین میراث این مسابقات باید با دقت مدیریت شود. بر این اساس، برگزارکنندگان مسابقات متعهد شده‌اند که استادیوم‌هایی با عناصر مدولار بسازند که پس از برگزاری مسابقات مجدداً پیکربندی ‌شوند، تا میراثی ماندگار برای جام جهانی فوتبال 2022 بسیار فراتر از مرزهای قطر ارائه کنند.

پس از مسابقات، حدود 170000 صندلی از هم جدا شده و در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار خواهد گرفت تا به توسعه زیرساخت های ورزشی خود کمک کنند. 22 استادیوم جدید در اقتصادهای نوظهور ایجاد خواهد شد و این پیکربندی مجدد باعث خواهد شد که قطر ورزشگاه هایی با ظرفیت بین 20000 تا 25000 صندلی داشته باشد که برای نیازهای سرگرمی داخلی آن مناسب است.

ورزشگاه آل بیت با 68895 نفر ظرفیت درشمال دوحه، ورزشگاه احمد بن علی با ظرفیت 45032 نفر در غرب دوحه، ورزشگاه الجنوب با 44325 نفر ظرفیت در شرق دوحه، استادیوم بین المللی خلیفه با 45857 نفر ظرفیت در غرب دوحه، استادیوم شهر آموزش و پرورش در شهر الریان قطر با ظرفیت 44667 نفر، استادیوم 974 در شرق دوحه و ورزشگاه لوسیل با ظرفیت 88966 نفر در شمال دوحه از ورزشگاه های این دوره از مسابقات در قطر بودند.

READ  تجلی عشق در اشعار حافظ

در هر تورنمنت، حامیان مالی و حمایت مالی از برنامه ها بسیار مهم هستند و به ارتقای برند نیز کمک می کنند. بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا به لیست اسپانسرها بیایند. جام جهانی فوتبال یکی از موثرترین پلتفرم های بازاریابی بین المللی است. همه برندهای برتر مانند آدیداس، کوکاکولا، هیوندای، گروه واندا و قطر ایرویز بخشی از فیفا می شوند. حامیان مالی جام جهانی 2022 قطر شامل BYJU (پلتفرم آموزشی هندی)، QatarEnergy شرکت نفتی قطر و Crypto.com صرافی ارزهای دیجیتال بودند.

ایران در 6 دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال در سال های 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه، 2006 آلمان، 2014 برزیل، 2018 روسیه و 2022 قطر شرکت کرده است که در این دوره از مسابقات با دو شکست در مقابل انگلستان و آمریکا و یک پیروزی مقابل ولز در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفت و موفق به صعود نشد.

لوگوی منحنی‌ وار و متحرک جام جهانی قطر نشان‌دهنده تپه‌های بیابانی است و حلقه ناگسستنی هم عدد هشت را نشان می‌دهد، همینطور نشان دهنده تعداد ورزشگاه‌های میزبانی مسابقات و هم نماد بی‌نهایت می باشد که طبیعت به هم پیوسته رویداد را منعکس می‌کند و سنت را با مدرنیته ترکیب می‌نماید.

شعار جام جهانی فوتبال 2022 “اکنون همه چیز است” بود. شعار “اکنون همه چیز است” به لحظه ای اشاره دارد که رویا را اجرا می کنید، به هدف خود می رسید و مالک زمان حال می شوید. این همه مربوط به فوتبالیست هایی است که با حضور در جام جهانی رویاهای خود را زندگی می کنند. این عبارت به این معنی است: “وقتی رویای خود را زندگی می کنید، به سرنوشت خود پی می برید و صاحب لحظه هستید.” خورشید، صحرا و دریا در دوحه به هم می پیوندند تا با شعار نمادین ورزش، هواداران فوتبال جهان را در آغوش بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.