جوان سازی کشاورزان

  • از
تصویر جوان سازی کشاورزان

کشاورزی هر روز باید با این واقعیت روبرو شود که کشاورزان در حال پیر شدن هستند و کشاورزان جوان علاقه ای به آن ندارند. دلیل این امر در دسترسی محدود به زمین، مهاجرت از روستا به مناطق شهری و تصویر منفی رسانه ای تحمیل شده بر کشاورزی است. اگر بخواهیم بخش کشاورزی را حفظ کنیم، تجدید نسل در واقع دشوار است، اما بسیار مهم است.

کارشناسان موافق هستند که حمایت های ارائه شده به مزارع خانوادگی به نگه داشتن فرزندان کشاورزان در مزارع کمک می کند. برای جذاب‌تر کردن کشاورزی، توسعه فناوری‌های جدید، حمایت از آموزش کشاورزی و تمرکز بر ارائه رسانه‌ای مثبت کشاورزی نیز مهم است.

در بخش کشاورزی اتحادیه اروپا، 22.2 میلیون نفر در 10.3 میلیون مزرعه کار می کنند. در حالی که میانگین سنی کشاورزان در سال 2004 49.2 سال بود، در سال 2014 51.4 سال بود. با این وجود، این فقط یک روند اروپایی نیست. میانگین سنی کشاورزان در ایالات متحده 58.3 سال است.

کشاورزان جوان به سادگی گم شده اند. بر اساس داده های کمیسیون اروپا که در اکتبر 2017 منتشر شد، تنها 5.6 ​​درصد از کشاورزان جوان در اتحادیه اروپا زندگی می کنند. با این حال، بین 28 کشور عضو اختلافاتی وجود دارد.

در رومانی، جایی که تعداد مزارع و کشاورزان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار زیاد است، کشاورزان در سن 65 سال یا بیشتر نیمی از جمعیت مزارع را تشکیل می دهند. پرتغال نیز چنین تجربه ای دارد. اما در مزارع آلمان، اتریش و لهستان تنها 10 درصد از کشاورزان بالای 65 سال سن دارند.

READ  همکاری در فروش

به عنوان مثال، در مکزیک، پرو و ​​نیجریه، متوسط ​​سرپرست خانوار در کشاورزی حدود 53 سال سن دارد، اما میانگین سنی در حدود 45 (و در نیجریه 33) در بین تمام افراد کشاورز است. در ایران نیز میانگین سن کشاورزان با افزایشی بی سابقه به 58 سال رسیده است. به تازگی طرح ها و تسهیلاتی در جهت حمایت از جوان سازی کشاورزان در کشور به اجرا درآمده است.

جوانان کارآفرین با توجه به قیمت های گزاف زمین، بالا بودن هزینه ماشین آلات جهت انجام کشاورزی بهینه و رقابت پذیر، فقدان نیروی کار ماهر در مزرعه و گزینه های محدود مراقبت های بهداشتی، برای تثبیت خود در کشاورزی با نبرد سختی روبرو هستند. همچنین برقراری ارتباط و همکاری میان نیروی کارجوان، مهندسان و فارغ التحصیلان کشاورزی و صاحبان زمین می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

تبدیل فرهنگ زندگی روستایی از نسخه متعارف (یک جا نشینی همه اهالی روستا) به سبک مزرعه داری (قرار گرفتن محل سکونت کشاورز در زمین زراعی) به نحوی که یک واحد زراعی یا یک مزرعه بتواند تامین کننده بیشتر نیازهای اساسی خود بوده و در گام بعدی امکان فروش مازاد تولید را داشته باشد نیز در این زمینه می تواند موثر باشد.

استفاده از انرژی های پاک نظیر انرژی بادی، خورشیدی و برقابی و نیز خطوط انتقال نیروی در دسترس میتواند گامی در راستای تامین انرژی مورد نیاز برای اهالی مزارع و روستاها گردد. علاوه بر این پوشش خطوط انتقال داده پر سرعت (از طریق ماهواره یا فیبر نوری)، راه اندازی مدارس و فراهم کردن امکان آموزش مجازی در دانشگاه نیز می تواند در جذب یا بازگشت نیروی کار جوان به مزارع و روستاها راهگشا باشد.

READ  آلبرت اینشتین

اختصاص خزانه ای خدمات ماشین آلات و ابزار کشاورزی به کشاورزان نیز می تواند در افزایش تولید بهینه و رقابت پذیر کشاورزان مفید فایده گردد. بطوریکه وجود تعدادی اندک از رانندگان ماشین آلات کشاورزی در ناحیه یک روستا می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به کاشت، داشت و برداشت این محصول را حل نماید. علاوه بر این ارائه نسخه های اقتصادی و کوچک ماشین آلات کشاورزی برای کشاورزان سطح مزارع کوچک نیز می تواند مفید باشد.

خرید به هنگام و به قیمت روز محصولات کشاورزی در فصل برداشت از کشاورزان به نحوی که برای آنها سود آور بوده و تامین کننده نیازهای کشت بعدی و زندگیشان باشد از اساسی ترین گام ها در راستای جوانسازی کشاورزان است.

حمایت های بالادستی نظیر راهنمایی های الگوی کشت، تسهیل کشاورزی در مقیاس بهینه زمین و آب، تضمین های خرید محصولات پیش از هدر رفت به نرخ روز، بیمه محصولات کشاورزی، پروژه های انتقال آب، حفاری چاه عمیق و طرح های جیره بندی آب جهت جلوگیری از هدر رفت آب نیز می تواند موثر واقع شود.

بهبود زیر ساخت ها و راه های روستایی، بهبود حمل نقل روستایی، توسعه گردشگری و بوم گردی روستایی، راه اندازی فرهنگسراها و کتابخانه های سیار بین روستایی، تشکیل انجمن ها و نهادهای مردمی درون روستایی، رونق دادن برنامه ها و مراسمات مساجد روستاها نیز می تواند در جهت جلوگیری از مهاجرت دائمی جوانان از روستاها، بازگشت یا جذب آن ها موثر واقع شود.

در آینده کشاورزی مدرن بیشتر خواهد بود و همچنین در درازمدت تلاش هایی برای یافتن مناطق جدید برای تولید مانند بیابان های بایر و بهره مندی از آب دریا وجود خواهد داشت. همینطور کشاورزی دقیق با تصمیم گیری های مبتنی بر آزمایش خاک، اتوماسیون با استفاده از هوش مصنوعی برای ورودی های کاربردی دقیق در کشاورزی متمرکز خواهد شد. بنابراین ضرورت حفظ، جذب و بازگشت جوانان به بخش کشاورزی بیش از پیش احساس خواهد گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.