سد بادی برای جلوگیری از سیل

  • از
تصویر سد بادی برای جلوگیری از سیل

سدهای لاستیکی بادی، پارچه های لاستیکی استوانه ای شکل هستند که روی کانال ها، نهرها و تاج های سد قرار می گیرند تا هنگام بالا آمدن آب، سطح آب بالادست را بالا ببرند. غشاء یک پارچه چند لایه است که از الیاف مصنوعی (معمولاً نایلون) ساخته شده و در یک یا هر دو طرف لاستیک شده است. پارچه بسیار انعطاف پذیر است و در عین حال ویژگی های خوبی در برابر سایش نشان می دهد. یک لایه مش فولادی ضد زنگ یا تراشه های سرامیکی را می توان در لایه سطحی جاسازی کرد تا از آسیب خرابکاران جلوگیری شود.

سدهای بادی Dam-It Dams در اطراف خانه پخش شده و با آب محل پر شده است تا خانه را از آب سیل محافظت کند. طرح های مختلفی وجود دارد و قابل ارتقا هستند تا صاحبان خانه بتوانند بهترین سدهای بادی را متناسب با نیازهای خود خریداری کنند. هنگامی که آب سیل به منطقه تحت پوشش می رسد، نیروی سد بادی مانع از شروع احتمالی سیل ویرانگر می شود تا از رسیدن آن به خانه اطمینان حاصل شود.

سدهای غشایی قابل انعطاف بادی  در اوایل دهه 1950 ساخته شد – Flexidam Imbertson. آنها در بسترهای رودخانه و رودخانه نصب می شوند و عموماً در پی، بتنی پیچ می شوند. آنها برای هدایت آب برای آبیاری ، بالا بردن موقت سدهای موجود ، کنترل سیلاب، حفظ آب برای تغذیه سفره های زیرزمینی، کاهش یا جلوگیری از نفوذ آب شور به مناطق آب شیرین، محافظت از مناطق ساحلی کم ارتفاع از طغیان جزر و مد، و امکان عبور ماهی از کانال های انحرافی و جداسازی فاضلاب در هنگام وقوع سیل استفاده می شوند.

سد لاستیکی بادی لنگرود ایران

سدهای بادی را می توان با آب، هوا یا هر دو پر کرد. فشار کمی دارند – معمولاً 4 تا 10 psi. روند فعلی افزایش استفاده از غشاهای پر از هوا را نشان می دهد زیرا می توان آنها را سریعتر باد کرد یا متورم کرد و تحت تأثیر شرایط انجماد قرار نمی گیرند. ابعاد مشخصه معمولاً طول حدود 100 متر را با غشاهای مخصوص ساخته شده تا عرض 200 متر ، ارتفاع سدها را معمولاً کمتر از 5 متر پوشش می دهد، اما برخی از طرح های خاص ممکن است تا 10 متر ارتفاع داشته باشند.

READ  10 کتاب برتر سال 2020

بیش از 2000 سد لاستیکی بادی در سراسر جهان وجود دارد. دوام آن می تواند بسیار عالی باشد: اخیراً سدی 35 ساله در شرق انتاریو، کانادا، جایگزین شد. و در حالی که هنوز در شرایط سرد زمستانی هنگامی که از هوا و آب پر شده بود، هنوز کار می کرد، به نظر می رسید عمر مفید آن به پایان رسیده است و جایگزین شد.

سد را می توان در آب متحرک یا آب ساکن احداث کرد. بسته به عمق و حرکت آب، ممکن است به طناب هایی برای لنگر انداختن آن در موقعیت نیاز داشته باشید. پر کردن سد زمان کوتاهی طول می کشد و پس از هدایت آن به موقعیت مورد نظر، نیروی فوق العاده ای بر روی زمین وارد می کند و حرکت آن را برای طبیعت بسیار دشوار می کند.

طولانی ترین سد لاستیکی بادی یک طرفه (190 متر) در مولینو دسوسو، اسپانیا واقع شده است. شرکت علوم و فناوری صنعتی چینگدائو هوآ چن، طولانی ترین سد لاستیکی را با ارتفاع 3.7 متر و طول 1110 متر در آسیا ساخته است.

با توجه به شرایط آب و هوایی شدیدی که جهان با آن روبرو است، سرمایه گذاری در آمادگی در برابر حوادث بسیار مهم است زیرا هیچ کس نمی داند سیلاب بعدی چه زمانی رخ خواهد داد. بنابراین باید از اکنون آماده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.