سیستم اطلاعات مدیریت MIS

  • از
تصویر سیستم اطلاعات مدیریت MIS

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) یک سیستم اطلاعاتی است که برای تصمیم گیری،  هماهنگی ، کنترل ، تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات در یک سازمان و بازاریابی استفاده می شود. مطالعه سیستم های اطلاعات مدیریت شامل افراد ، فرایندها و فناوری در زمینه سازمانی است.

سيستمي را كه جمع آوري، كنترل و پالايش داده هاي مورد نياز سازمان را بر عهده داشته و با به كارگيري روش هاي مناسب هر سازمان ، اطلاعات پالايش شده را به منظور تصميم ، برنامه ريزي و كنترل كليه فرايندها در اختيار سطوح مختلف مديران قرار مي دهد را سيستم اطلا عات مديريت (MIS) مي نامند.

سیستمی است یکپارچه که از کاربر و ماشین برای ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم‌گیری در سازمان تشکیل شده‌است. این سیستم از نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای، راهنماها و دستورالعمل‌ها، مدل‌هایی برای تحلیل، برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری و یک پایگاه اطلاعات بهره می‌گیرد (دیویس و اولسون(

اجزاء اصلی این سیستم عبارت‌اند از: (۱) سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر، (۲) سیستمی رایانه‌ای که تعدادی نرم‌افزار اطلاعاتی را از طریق یک پایگاه اطلاعات به هم ربط داده (۳) رابط کاربر- ماشین که به جستجوهای فوری و موقتی پاسخ داده (۴) ارائه اطلاعات به تمام سطوح مدیریتی و (۵) پشتیبانی از عملیات و تصمیم‌گیری.

در تجارت ، سیستم های اطلاعات مدیریت (یا سیستم های مدیریت اطلاعات) ابزارهایی هستند که برای پشتیبانی از فرایندها ، عملیات ، اطلاعات و فناوری اطلاعات استفاده می شوند. ابزارهای MIS داده ها را جابجا کرده و اطلاعات را مدیریت می کنند. MIS گزارش های مبتنی بر داده تولید می کند که به مشاغل کمک می کند تصمیمات مناسب را در زمان مناسب بگیرند.

READ  بیومکاترونیک

سیستم های اطلاعات مدیریت شامل چه سیستم هایی است ؟

عمومی ترین سیستمهای اطلاعاتی که در سازمانها مورد بهره برداری قرار می گیرند عبارتند از سیستم پردازش عملیات ، سیستم اطلاعات مدیریت ، سیستم پشتیبانی تصمیم گیری و سیستم خبره . سیستم پشتیبانی مدیران اجرایی نیز که هدفش حمایت از مدیران ارشد و اجرایی از طریق ترکیب سیستم ها می باشد از دیگر انواع سیستم های اطلاعاتی می باشد.

لازم است بدانیم امروزه در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ یک واحد mis به شکل مجزا فعالیت می‌کند که مدیران این بخش در مدیریت سیستم ارتباطات و اطلاعات دارای تخصص هستند. اما اهداف اصلی سیستم‌ مدیریت اطلاعات چیست؟

کمک به خلق ارزش در کسب و کار

کاربرد تکنولوژی اطلاعات برای تحقق اهداف سازمان

در دسترس قرار دادن داده‌ها و اطلاعات لازم و مرتبط با سازمان

بهبود توانمندی سازمان از لحاظ تکنولوژی و منابع انسانی

نقش سیستم  اطلاعات مدیریت در پشتیبانی عملکرد :

پشتیبانی از عملیات و فرآیندهای کسب و کار امری بسیار ضروری است. سیستم اطلاعات مدیریت از عملیات و فرآیندهای کسب و کار به طرق زیر پشتیبانی می نماید :

ثبت و ذخیره داده های فروش، داده های خرید، داده های سرمایه گذاری، داده های حقوق و دستمزد و سایر داده های حسابداری.

پردازش داده های موجودی، گزارش های مدیریتی و سایر اطلاعات مالی.

ثبت و ذخیره سازی داده های تعمیر و نگهداری تجهیزات، داده های زنجیره تأمین و سایر سوابق عملیات / تولید.

پردازش داده های عملیاتی به برنامه های زمان بندی تولید

ثبت و ذخیره سازی داده های کارکنان، داده های حقوق، سوابق کارکنان و سایر اطلاعات منابع انسانی.

ثبت و ذخیره سازی داده های بازار، مشخصات مشتری، تاریخچه خرید مشتری، داده های تحقیق بازار، داده های تبلیغات و سایر داده های بازاریابی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.