فناوری تبدیل فکر به گفتار

  • از
تصویر فناوری تبدیل فکر به گفتار

دانشمندان علوم اعصاب سیستمی برای ترجمه اندیشه به گفتار ایجاد کرده اند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این فناوری قادر است واژه ها را به وضوح بیان کند و زمینه را برای کمک به افرادی که نمی توانند صحبت کنند، ایجاد کند. اکنون می توان افکار شخص را با نظارت بر فعالیت مغزی به گفتار قابل تشخیص تبدیل کرد.

هوش مصنوعی می تواند افکار را به صورت دقیق، حداقل برای واژگان محدود 250 کلمه ای، ترجمه کند. این سیستم ممکن است ما را به بازگرداندن گفتار به افرادی که به دلیل فلج توانایی خود را از دست داده اند، نزدیک کند.

جوزف ماکین در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و همکارانش از الگوریتم های یادگیری عمیق برای مطالعه سیگنال های مغزی چهار زن هنگام صحبت کردن استفاده کردند. زنانی که همگی مبتلا به صرع هستند ، قبلاً برای کنترل تشنج ها الکترودهایی به مغز متصل کرده بودند. از هر زنی خواسته شد تا مجموعه ای از جملات را با صدای بلند بخواند، زیرا تیم فعالیت مغز را اندازه گیری می کند. بزرگترین گروه جملات شامل 250 کلمه منحصر به فرد بود.

تیم تحقیقاتی این فعالیت مغزی را با الگوریتم شبکه عصبی تغذیه کرد و به آن آموزش داد تا الگوهای منظم را که می تواند با جنبه های مکرر گفتار مانند حروف صدادار یا صامت مرتبط باشد، شناسایی کند. این الگوها سپس به شبکه عصبی دوم منتقل می شوند، که سعی می کند آنها را به کلمات تبدیل کند تا یک جمله ایجاد کند.

هر بار که یک شخص یک جمله را بیان می کند، فعالیت مغزی مرتبط مشابه خواهد بود اما یکسان نیست. ماکین می گوید: “حفظ فعالیت مغزی این جملات کمکی نمی کند، بنابراین شبکه در عوض باید چیزهای مشابه آنها را بیاموزد تا بتواند به این مثال نهایی تعمیم دهد.” در میان چهار زن، بهترین عملکرد هوش مصنوعی میانگین خطای ترجمه 3 درصد بود.

READ  سیستم های امنیتی حفاظتی ساختمان

این فناوریها شامل MRI عملکردی و تصویربرداری مادون قرمز نزدیک است که می تواند سیگنالهای عصبی را بر اساس فعالیت متابولیک نورونها تشخیص دهد، به روشهایی مانند EEG و مغناطیس آنفالوگرافی (MEG) که می تواند فعالیت الکترومغناطیسی سلولهای عصبی را که به گفتار پاسخ می دهند، تشخیص دهد.

هنگامی که محققان مدل های زبان و فرهنگ لغت را نیز در الگوریتم های خود گنجاندند، توانستند سیگنال های عصبی را برای متن با دقت بالایی رمزگشایی کنند. یک محقق دراین باره می گوید: “برای اولین بار، ما می توانیم نشان دهیم که فعالیت مغز را می توان به اندازه کافی رمزگشایی کرد تا از فناوری ASR در سیگنال های مغزی استفاده شود.” با این حال، نیاز فعلی به الکترودهای کاشته شده باعث می شود که در زندگی روزمره قابل استفاده نباشد. “

هدف نهایی تیم تحقیق این است که به خواننده وادار آموزش دهد تا بر اساس سیگنال های مغزی که شخص تصور می کند صحبت می کند، گفتار تولید کند. به این ترتیب، در آینده آنها ممکن است بتوانند ایمپلنتی تولید کنند که افکار کاربر را به کلمات ترجمه کند. چنین فناوری می تواند زندگی افرادی را که پس از سکته مغزی بهبود می یابند ولی توانایی صحبت کردن خود را از دست داده اند، تغییر دهد.

دکتر مسگرانی گفت: “در این سناریو، اگر کاربر فکر می کند” من به یک لیوان آب احتیاج دارم “، سیستم ما می تواند سیگنال های مغزی ایجاد شده توسط این فکر را گرفته و آنها را به یک گفتار ترکیبی و شفاهی تبدیل کند.” “این می تواند یک تغییر بازی باشد. این به هر کسی که توانایی صحبت کردن خود را از دست داده است، چه از طریق جراحت و چه از طریق بیماری، فرصتی دوباره برای ارتباط با جهان اطراف خود می دهد. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.