کافه صبحانه سرد

  • از
تصویر کافه صبحانه سرد

صبحانه اولین وعده غذایی است که پس از بیدار شدن از خواب شبانه، در صبح خورده می شود. احتمال زیادی وجود دارد که یک یا چند منوی صبحانه (معمولی یا سنتی) و (گرم یا سرد) در بیشتر مکان ها وجود داشته باشد، اما ترکیب آنها از مکانی به مکان دیگر بسیار متفاوت است و در طول زمان متفاوت است، به طوری که در سطح جهانی طیف بسیار گسترده ای از آماده سازی و مواد تشکیل دهنده در حال حاضر با صبحانه مرتبط است.

شیر

شیر یک غذای مایع غنی از مواد مغذی است که از آب، لاکتوز، پروتئین و چربی تشکیل شده و سرشار از موادمعدنی و ویتامین می باشد. شیر یک عنصر کلیدی در بهبود تغذیه و امنیت غذایی به شمار می رود.

نان

نان محصولی خوراکی است که با سرخ کردن خمیر آرد غلات بدست آمده و از آرد، آب، مخمر و نمک تشکیل شده است. معمولا از آرد گندم، جو یا ذرت در پخت نان استفاده می شود. و برای تامین انرژی بدن بسیار مفید است.

کره

کره یک فرآورده لبنی است که از ترکیبات چربی و پروتئین تهیه می شود و اگر در اندازه صحیح و بدرستی مصرف شود به بهبود متابولیسم بدن نظیر سلامت پوست و مو، بهبود بینایی و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

عسل

عسل یک ماده غذایی شیرین و چسبناک است که حاوی مواد مغذی بسیار ارزشمندی می باشد. عسل حاوی انواع قند ها نظیر فروکتوز و گلوکز بوده و دارای خواص ضد باکتریایی و درمانی زیادی است.

پنیر

پنیر یک محصول لبنی است و در طیف وسیعی از طعم ها، بافت ها و اشکال با انعقاد پروتئین شیر کازئین تولید می شود. پنیر در بهبود سلامت قلب، جلوگیری از سرطان و دیابت نقش موثری دارد.

گردو

READ  جایگاه هنر در تاریخ جهان

گردو، میوه مغزدار باارزشی است که منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنتی‌اکسیدانها و مواد معدنی است. گردو به تقویت سیستم ایمنی بدن، استحکام استخوان ها، تنظیم فشار خون و تنظیم ساعت خواب بدن کمک می کند.

چای

چای یک نوشیدنی معطر است که حاوی مقادیری از کافئین و آنتی اکسیدان ها است و برای صبح که آغاز فعالیت و عملکرد بدن انسان است نوشیدنی مفیدی به شمار می رود.

به همین سادگی یک سینی کوچک حاوی یک لیوان شیر، یک لیوان چای، یک قرص نان، اندکی کره، عسل، پنیر و گردو می تواند نیازهای آغاز یک روز خوب را برای ما تامین نماید و آغاز روزمان را مملو از نشاط، طراوت و سرزندگی گرداند.

ایده کافه صبحانه های سرد که به سبک مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها، به قول معروف همیشه سماورشان قل قل می کند و سینی صبحانه هایشان براه است، نه تنها می تواند بخار چای داغ و گرمای شیر داغ و تردی گردوی تازه را در دل گرگ و میش صبح، به خیابان های شهرهای سوت و کورمان بیاورد، بلکه فرصت شغلی خوبی نیز برای احیای کارآفرینی است که گویی سال هاست با آن قهر کرده ایم یا به خوبی در توسعه و توجه به آن کوشا نبودیم.

سرو صبحانه سرد گرچه در فضاهای ییلاقی و روستایی دلنشین تر است اما از شیرینی آن در دل شهرها وکافه های دنج و قدیمی کوچه پس کوچه های شهرهایمان نمی کاهد. شیرینی عسل و مربا در کنار کره و یا صدای هم زدن قاشق در کنار صرف نان و پنیر، لحظات دلنشینی است که دهه هاست از گوشه و کنار شهر هایمان به تدریج رخت بر بسته است.

READ  دو رکعت عشق با منصور

صبحانه سرد وقتی در کنار املت، دیزی و اغذیه گرم قرار می گیرد برای کسب و کار های کوچک توجیه اقتصادی پیدا می کند. بنابراین فرصت خوبی برای این قبیل کافه هاست تا با اضافه کردن منوی صبحانه سرد به منوی کافه رستوران خود، تنوع بیشتر و سبد غذایی سالم تری را نیز به مشتریان خود عرضه نمایند و به متعاقب آن سود بیشتری نیز کسب نمایند.

گاهی اوقات در بین کسب و کارها این گمانه زنی پیش می آید که صبحانه سرد به سهولت در منزل در دسترس بوده و تدارکات آن به عنوان منوی کافه مقرون به صرفه نیست. این در حالیست که تهیه نان داغ، دم کردن چای، جوشاندن شیر، تازه نگه داشتن گردو و عسل و خنک نگه داشتن پنیر و کره تازه هنری است که برای بسیاری در هفت روز هفته  وقت گیر و دور از دسترس بوده و در اغلب روزها با یک صبحانه غیر کامل به محل کار خود می روند.

از طرفی برای بسیاری از مسافران، خانوارهای کم جمعیت، شاغلین با ساعات کاری زیاد، افراد در یک موقعیت غیرروتین از زندگی، دانشجویان، محصلین و کارمندان گزینه مطلوبی است که می تواند برای روزهایی از هفته انتخاب بلامنازع آن ها باشد.

بنابراین وجود چنین کافه صبحانه سردهایی حتی در مراکز تجاری، گردشگری، تفریحی، خیابان های اصلی شهر و مکان های پر تردد و شلوغ یا دنج و خلوت توجیه داشته و می تواند با استقبال فراوانی رو به رو شود.

به امید احیای مشاغل و سنت های قدیمی که در تقویت و بهبود روحیه جامعه تاثیرداشته و هر چه جوامع مدرن تر می شوند بیشتر از پیش به لزوم و اهمیت آن ها پی برده و جای خالیش را حس می کنند. وجود کافه صبحانه سرد هایی که بخار سماور بر شیشه آن می نشیند و سینی شیر، پنیر و گردو ، کره و عسل یا پنیر و خیار و گوجه فرنگی در آن چشم نوازی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.