کشت آلوئه ورا در ایران

  • از
تصویر کشت آلوئه ورا در ایران

آلوئه ورا یک گونه گیاهی آبدار از سرده آلوئه است. آلوئه با داشتن حدود 500 گونه، به طور گسترده پراکنده شده است و در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک گونه مهاجم در نظر گرفته می شود. این گیاه چند ساله همیشه سبز است و منشأ آن از شبه جزیره عربستان است، اما در آب و هوای گرمسیری، نیمه گرمسیری و خشک در سراسر جهان به طور وحشی رشد می کند.

برای محصولات تجاری، عمدتاً به عنوان یک درمان موضعی که در طول قرن ها استفاده می شود، کشت می شود. این گونه برای اهداف تزئینی جذاب است و در داخل خانه به عنوان یک گیاه گلدانی موفق است. در بسیاری از محصولات مصرفی از جمله نوشیدنی ها، لوسیون پوست، لوازم آرایشی، پمادها یا به صورت ژل برای سوختگی های جزئی و آفتاب سوختگی استفاده می شود.

خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که از بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر عناصر فعال تشکیل شده است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر برگ آلوئه ورا شامل سه لایه است. دارای ژل داخلی است که 99 درصد از آب را تشکیل می دهد و سایر قسمت های آن از ویتامین ها، استرول ها، گلوکومانان ها، اسیدهای آمینه و لیپیدها تشکیل شده است. قسمت میانی ساخته شده از لاتکس که دارای شیره زرد رنگی است از آنتراکینون ها و گلیکوزیدها تشکیل شده است. و آخر اینکه لایه بیرونی 15 تا 20 سلول دارد. کار آنها محافظت از درونی ترین قسمت است و با آن پروتئین ها را کربوهیدرات و سنتز می کنند. در برگ های آلوئه ورا می توانید 160 عنصر ضروری را دریافت کنید.

آلوئه ورا نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان بوده، می تواند به درمان بیماری های پوستی و بهبود ظاهر پوست کمک کند. همینطور برای درمان و پیشگیری از دیابت مفید بوده و به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند. علاوه بر این شواهد نشان می دهد که در بهبود سلامت دهان و دندان نیز مفید فایده بوده و در مورد کاهش وزن و کاهش ریزش مو نیز موثر است.

READ  سیستم های خبره

گلدان آلوئه ورا

اولین قدم در مراقبت از گیاه آلوئه ورا این است که متوجه شوید که این گیاه یک گیاه ساکولنت است. مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها در شرایط خشک بهترین عملکرد را دارند. هنگام رشد گیاهان آلوئه ورا، آنها را در مخلوط خاک گلدان کاکتوس یا خاک گلدان معمولی که با پرلیت اضافی یا ماسه ساختمان اصلاح شده است، بکارید. همچنین مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی فراوان باشد. گیاهان آلوئه ورا نمی توانند آب راکد را تحمل کنند.

یکی از نکات مهم در مراقبت از گیاهان آپارتمانی آلوئه ورا داشتن نور مناسب است. گیاهان آلوئه ورا به نور روشن نیاز دارند، بنابراین بهترین عملکرد را در پنجره های رو به جنوب یا غرب دارند. قبل از آبیاری باید اجازه داد که خاک گیاه آلوئه ورا کاملا خشک شود. هنگام آبیاری گیاه آلوئه، خاک باید کاملاً خیس شود، اما باید اجازه داد که آب آزادانه از خاک خارج شود. شایع ترین دلیل مرگ گیاه آلوئه این است که صاحبان آن به دفعات زیاد آبیاری می کنند یا اجازه نمی دهند آب تخلیه شود.

کشت آلوئه ورا

آلوئه یک محصول گرمسیری است و می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کند. به راحتی در مناطق خشک، مناطق کم بارش و در شرایط گرم و مرطوب کشت می شود. آلوئه ورا را می توان در انواع مختلف خاک تولید کرد. بهتر است در جایی تولید شود که محدوده pH خاک تا 8.5 باشد. این گیاه برای رشد در خاک های سیاه پنبه ای و خاک های زهکشی شده، مناسب است. آلوئه ورا بهتر است در خاکی تولید شود که طبیعت شوری دارد.

READ  زبان های برنامه نویسی موبایل

گیاهان آلوئه ورا به مراقبت ویژه نیاز دارند زیرا آب آن مستقیماً از برگ ها گرفته می شود و به عنوان دارو استفاده می شود. تمام برگها تحت تأثیر حشرات و آفات مختلف قرار دارند. برای حفاظت، گیاه به کشت تمیز، آبیاری منظم و استفاده از کود آلی نیاز دارد. استفاده از منابع ارگانیک نکته دیگری برای حفاظت از گیاهان است.

آلوئه ورا را میتوان در هر متراژی کشت کرد اما با توجه به اینکه تا 5000 متر زمین هم میتوان با یک کارگر کارها را انجام داد، توصیه میشود حداقل متراژ زمین 4 تا 5 هزار متر باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد. هر بوته به طور متوسط 120 تا 200 سی سی در روز و 50 تا 60 لیتر در سال به آب نیاز دارد.

تکثیر آلوئه ورا

طریقه تکثیر وپرورش گیاه آلوئه ورا بسیار آسان است. با اینکه گونه های این گیاه هر کدام بومی مناطق مختلفی هستند. لیکن می توانند در محیط های مشابه زندگی کنند. معمولا تکثیر گیاه از طریق بذر، قلمه، پیوند و کشت مجدد پاجوشهای گیاه صورت می گیرد.

بهترین موقع پیوند زدن در حین فصل رشد است در این موقع گیاه قوی بوده و دارای شیره گیاهی کافی جهت پیوند و اتصال است. در ضمن می توان به صورتهای مختلف گیاه را پیوند زد.

قلمه ها را معمولا از سر ساقه یا از قسمتی از ساقه که دارای جوانه برگی است انتخاب می کنند .میتوان از قلمه ها ی برگ نیز جهت تکثیر استفاده کرد. برای این کار برگهای گوشتی را به قطعات کوچک تقسیم کنید. بعد سر شاخه ها را با علامتی مشخص کرده (برای جلوگیری از وارونه کاشتن) به منظور خشک شدن آن ها را مدت یک هفته در سایه قرار دهید. پس از آن ته هر قلمه را در خاک داخل کنید.

READ  کامپیوتر خودرو ECU

در فصل بهار بذر گیاه آلوئه ورا را در گلخانه، در دمای حدود ۲۱ درجه سانتی گراد کشت می نمایند. بذور آلوئه باید حداکثر تا عمق ۱ سانتی متری خاک کشت شود.  کاشت پاجوش ها یا جوانه های کوچک موجود در کنار شاخه اصلی یکی دیگر از روشهای تکثیر است.

گیاه آلوئه ورا به علت رویش در مناطق بیابانی به نام «لاله بیابان» نیز مشهور است. این گیاه هم اکنون در جنوب ایران در استان های هرمزگان و بوشهر به صورت اهلی و در سایر نقاط به صورت گلخانه ای کشت می شود. آلوئه ورا در استان های شمالی نظیر گیلان و مازندران و همینطور استان اصفهان و تهران بصورت گلخانه ای کشت می شود زیرا دمای آنجا در زمستان به منفی می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.