برندگان جایزه سیمرغ 1400

  • از
تصویر برندگان جایزه سیمرغ 1400

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان و مدیران سینما در برج میلاد برگزار گردید و اسامی برگزیدگان و برندگان سیمرغ های بلورین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ نیز مشخص شده است.

فیلم موقعیت مهدی با دریافت پنج سیمرغ بلورین و علف‌زار و برف آخر با چهار سیمرغ توانستند بیشترین جوایز این دوره از جشنواره را از آن خود کنند. همچنین فیلم‌ (ضد) دو جایزه و فیلم‌های «بدون قرار قبلی»، «بی‌رویا»، «دسته دختران» و «نگهبان شب» هر کدام یک سیمرغ دریافت کردند.

امین حیایی و طناز طباطبایی نیز توانستند به ترتیب برنده جوایز بهترین بازیگران نقش اصلی شوند. در بخش بازیگران مکمل نیز نادر سلیمانی و  صدف اسپهبدی برنده سیمرغ بلورین شدند. ضمن اینکه در این بخش فرشته حسینی برنده دیپلم افتخار شد. دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین هیئت داوران نیز به ‌ترتیب به هادی محقق برای فیلم «دِرب» و امیرحسین عسگری برای فیلم  (برف) آخر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر

مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچکترش حمید می‌خواهد علی‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در شش پرده تصویر شده‌است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

«موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد 

حبیب‌الله والی‌نژاد، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «ایستاده در‌ غبار»، سریال تلویزیونی «ایستاده در غبار» و سریال تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» فعالیت داشته است.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب»

مدیر عامل خانه سینما و خالق فیلم هایی چون (زیر نور ماه)، (خیلی دور، خیلی نزدیک) و (ما همه با هم هستیم).

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد

READ  تدابیر حکومتی کوروش

امین حیایی برای فیلم سینمایی (برف آخر)

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن

طناز طباطبایی برای فیلم سینمایی (بی‌رویا)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

نادر سلیمانی برای فیلم سینمایی (ضد)

او با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی ساعت خوش (۱۳۷۳–۱۳۷۴) و باغ مظفر (۱۳۸۵) به کارگردانی مهران مدیری شناخته شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

علی‌اکبر اصانلو برای فیلم سینمایی (نگهبان شب)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

صدف اسپهبدی برای فیلم (علف‌زار)

صدف اسپهبدی در سال ۱۳۹۶ و با بازی در فیلم کوتاه راحانا خود را به سینما معرفی کرد. او در سریال سفر در خانه به کارگردانی بهمن گودرزی نقش آفرینی کرد. وی همچنین اجرای برنامه همیشه خونه در شبکه آموزش در کنار فرهاد جم را بر عهده داشته‌است.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن

فرشته حسینی برای فیلم (دسته دختران)

او نخستین‌بار بازی در فیلم مستند من یک بازیگر شادم به کارگردانی سامره رضایی در سال ۱۳۹۴ جلوی دوربین رفت. همچنین با بازی در فیلم رفتن به کارگردانی نوید محمودی در جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش موفق به کسب بهترین بازیگر زن برای بازی در این فیلم شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری 

آرمان فیاض برای فیلم سینمایی (برف آخر)

آرمان فیاض زاده ۷ آذر ۱۳۶۱ در لاهیجان تهیه‌کننده، کارگردان، تصویربردار و مدیر فیلم‌برداری اهل ایران است. فیاض کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری است و تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش از ۱۰۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند از جمله فیلم‌های کوتاه چله، تاسیان، اول پاییز و فیلم بلند حمید هما، کارد و کلوچه بوده‌است.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

حمید نجفی‌راد برای فیلم سینمایی (علف‌زار)

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فعالیت در فیلم “لاک‌ قرمز”ساخته سید جمال سید حاتمی و سریال “روزهای بهتر” بیژن میرباقری و حمیدرضا لوافی اشاره کرد. حمید نجفی‌راد علاوه‌بر تدوینگری به‌عنوان صداگذاری و عنوان‌بندی (تیتراژ) نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر او در حرفه‌ی صداگذاری، فیلم “شهر مردان” سعید شکرانی است. مهم‌ترین اثر او در حرفه‌ی عنوان‌بندی (تیتراژ)، سریال “شهرزاد 3” به کارگردانی حسن فتحی است.

READ  فرهنگسرا و ضرورت توسعه

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی‌ متن 

مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم (موقعیت مهدی)

نویسنده،آهنگساز و موسیقی‌دان اهل ایران است. او جوایز و نامزدی‌هایی در زمینه موسیقی فیلم و تئاتر به‌دست آورده و پنج بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده‌است.

دیپلم افتخار بهترین موسیقی‌ متن 

بهزاد عبدی برای فیلم (علف‌زار)

او در سال ۱۳۸۸ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم (آل) دریافت کرد و در سال ۱۳۹۳ برای دومین بار، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر را برای فیلم (مزار شریف) دریافت کرد. او در سال ۱۳۹۰ تندیس سرو طلایی بهترین موسیقی پویانمایی را برای (افسانه ماردوش) در جشنواره تلویزیونی جام جم از آن خود کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری 

علیرضا علویان برای فیلم‌های سینمایی (علف‌زار) و (بدون قرار قبلی)

علویان اولین جایزه بین‌المللی صدای سینمای ایران را برای صداگذاری فیلم کوتاه آن سوی بن‌بست از جشنواره فیلم‌های کوتاه کالیفرنیا نیز از آن خود کرده‌است.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه

محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی (ضد)

محمدرضا شجاعی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراح لباس فیلم از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم ماجرای نیمروز نیز می باشد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

مارال جیرانی برای فیلم سینمایی (خائن‌کشی)

مارال جیرانی، طراح لباس، طراح صحنه و بازیگر سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده»، فیلم سینمایی «خفه‌گی» و فیلم سینمایی «خروج» فعالیت داشته است.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی 

امید گلزاده برای فیلم‌های سینمایی (برف آخر) و (شادروان)

امید گل‌زاده، طراح گریم، چهره‌پرداز سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال شبکه نمایش خانگی «عاشقانه»، سریال تلویزیونی «ساخت ایران» و سریال تلویزیونی «سفر در خانه» فعالیت داشته است.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی 

READ  حماسه ایثار

ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی (موقعیت مهدی)

ایمان کرمیان برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم ماجرای نیمروز نیز شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری 

حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برای فیلم سینمایی (دسته دختران)

حسن نجفی از سال ۱۳۷۳ کار در تلویزیون را نیز آغاز کرد و با مجموعه‌ های: «بمان با من بخوان»، «سرزنش»، «پاتوق»، «میقات» و «آبی آفتابی» به فعالیت هنری خود پرداخت.

امیر ولی‌خانی، عنوان‌بندی (تیتراژ)، مسئول جلوه‌های ویژه بصری و تدوینگر سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «بزنگاه»، سریال تلویزیونی «دردسرهای عظیم 2» و سریال تلویزیونی «پریا» فعالیت داشته است.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری 

مسیح حدپور سراج برای فیلم سینمایی (موقعیت مهدی)

مسیح حدپور سراج، صدابردار، دستیار صدابردار سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «آپاندیس»، فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و فیلم سینمایی «بزرگ مرد کوچک» فعالیت داشته است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه 

کاظم دانشی برای فیلم سینمایی (علفزار)

وی تاکنون فیلم‌های کوتاهی مثل «راحانا»، «پرتقال»، «بادکنک‌های رنگی»، «مثل تو و محدوده یک درجه» را کارگردانی کرده که برای آن‌ها جوایز جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، جشن تصویر سال، جشنواره مقاومت، فیلم کوتاه نسیم، جشنواره فیلم آزاد را دریافت کرده‌است.

جایزه ویژه سردار سلیمانی برای بهترین فیلم ملی

بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

او برای کارگردانی فیلم دهلیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو، (مسابقه فیلم‌های اول) شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.