گزارش جمعیتی جهان 2022

تصویر گزارش جمعیتی جهان 2022

برآورد فعلی جمعیت جهان توسط اداره سرشماری ایالات متحده در ژوئن 2019 نشان می دهد که جمعیت فعلی جهان 7,577,130,400 نفر بر روی زمین است که بسیار بیشتر از جمعیت جهان 7.2 میلیارد نفری در سال 2015 است. برآورد خود ما بر اساس داده های سازمان ملل نشان می دهد که جمعیت جهان از 7.7 میلیارد نفر فراتر رفته است.

چین با بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور جهان است. این کشور یکی از دو کشوری است که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و هند دومین کشور است. از سال 2018، هند بیش از 1.355 میلیارد نفر جمعیت دارد و انتظار می‌رود رشد جمعیت آن حداقل تا سال 2050 ادامه یابد. انتظار می‌رود تا سال 2030، کشور هند به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شود. این به این دلیل است که جمعیت هند رشد خواهد کرد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود چین شاهد کاهش جمعیت باشد.

11 کشور بعدی که پرجمعیت ترین کشور جهان هستند، هر کدام بیش از 100 میلیون نفر جمعیت دارند. این کشورها شامل ایالات متحده، اندونزی، برزیل، پاکستان، نیجریه، بنگلادش، روسیه، مکزیک، ژاپن، اتیوپی و فیلیپین هستند. از بین این کشورها، انتظار می‌رود که همه به رشد خود ادامه دهند، به جز روسیه و ژاپن، که تا سال 2030 شاهد کاهش جمعیت آن‌ها خواهند بود و تا سال 2050 دوباره به میزان قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

بسیاری از کشورهای دیگر حداقل یک میلیون نفر جمعیت دارند، در حالی که کشورهایی نیز هستند که فقط هزاران نفر جمعیت دارند. کوچکترین جمعیت جهان را می توان در شهر واتیکان یافت که تنها 801 نفر در آن زندگی می کنند.

READ  افزایش طول عمر

در سال 2018، نرخ رشد جمعیت جهان 1.12 درصد بود. از دهه 1970، هر پنج سال یکبار، نرخ رشد جمعیت به کاهش خود ادامه داده است. انتظار می‌رود که جمعیت جهان همچنان به رشد خود ادامه دهد، اما با سرعتی بسیار کندتر. تا سال 2030، جمعیت از 8 میلیارد نفر خواهد گذشت. در سال 2040، این تعداد به بیش از 9 میلیارد خواهد رسید. در سال 2055، این تعداد به بیش از 10 میلیارد نفر خواهد رسید و تا پایان قرن یک میلیارد نفر دیگر به آن اضافه نخواهد شد. برآوردهای فعلی رشد سالانه جمعیت از سوی سازمان ملل متحد میلیون ها نفر است – تخمین زده می شود که هر سال بیش از 80 میلیون زندگی جدید اضافه می شود.

این رشد جمعیت به طور قابل توجهی تحت تأثیر 9 کشور خاص قرار خواهد گرفت که سریعتر از سایر کشورها به رشد جمعیت کمک می کنند. این کشورها عبارتند از جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، اوگاندا، جمهوری متحد تانزانیا و ایالات متحده آمریکا. هند در مسیری قرار دارد که تا سال 2030 از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور پیشی بگیرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که چندین کشور در آفریقا جمعیت خود را دو برابر کنند تا نرخ باروری به طور کامل کاهش یابد.

در سطح جهانی، تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند برای چندین دهه در حال کاهش بوده است، از 1.94 میلیارد در سال 1982 به 696 میلیون در سال 2017 رسیده است. این کاهش به ویژه دلگرم کننده است، زیرا جمعیت زمین در همین دوره زمانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

آموزش در سرتاسر دنیا اولویت های متفاوتی دارد. در حالی که آموزش در برخی کشورها اجباری است، اما در جاهای دیگر برای گروه های خاصی اختصاص داده شده است. میزان تحصیلات به بالاترین سطح تحصیلی اطلاق می شود که فرد طی کرده است. حدود 90 درصد از جمعیت جهان تحصیلات ابتدایی را در سال 2020 به پایان رسانده بودند، در حالی که تنها 66 درصد به تحصیلات متوسطه رسیده بودند. این ارقام در تحصیلات عالیه حتی کمتر بود، به طوری که حدود 40 درصد از جمعیت جهان به نوعی تحصیلات عالی رسیده اند.

READ  صرفه جویی در مصرف

امید به زندگی جهانی نیز در سال‌های اخیر بهبود یافته است و امید به زندگی کلی جمعیت در بدو تولد به بیش از 70 سال افزایش یافته است. انتظار می رود امید به زندگی جهانی پیش بینی شده همچنان به بهبود ادامه دهد – تا سال 2050 به 77 سالگی برسد. عوامل مهمی که بر داده های امید به زندگی تأثیر می گذارد شامل پیش بینی توانایی کاهش تأثیر ایدز/اچ آی وی و همچنین نرخ بیماری های عفونی و غیر واگیراست.

پیری جمعیت تأثیر زیادی بر توانایی جمعیت برای حفظ آنچه که نسبت حمایت نامیده می شود دارد. یکی از یافته های کلیدی در سال 2017 این است که اکثریت جهان با رشد قابل توجهی در گروه سنی 60 سال به بالا مواجه خواهند شد. این فشار زیادی را بر گروه‌های سنی جوان‌تر وارد می‌کند، زیرا جمعیت سالمندان بدون تعداد تولد بسیار گسترده می‌شوند تا نسبت حمایت سالم را حفظ کنند.

هم اکنون در آغاز سال 2022 میلادی جمعیت جهان در حدود 7.930.787 هزار نفر تخمین زده می شود. اگرچه اعداد ارائه شده در بالا بسیار دقیق به نظر می رسد، مهم است که به یاد داشته باشید که این فقط یک تخمین است. به سادگی نمی توان مطمئن بود که دقیقاً چند نفر در هر زمان روی زمین وجود دارد، و تخمین های متناقضی از جمعیت جهان در سال های مختلف وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.