فرهنگ سازمانی

  • از
تصویر فرهنگ سازمانی

در تعریف فرهنگ (با توجه به تعدد آن) دو جنبه را می توان مشاهده کرد یک دسته از تعاریف به فرهنگ از دیدگاه «بایست های پذیرفته شده» نگریسته و دسته ای دیگر به «هست های پذیرفته شده» توجه کرده است. از میان نظریه پردازانی که فرهنگ را در مفهوم اول تعریف کرده اند می توان از زنده یاد دکتر علی شریعتی نام برد که «فرهنگ را مجموعه ای از اندوخته های معنوی هر ملت در طول تاریخ حیات خود می داند.

فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها، انتظارات و شیوه هایی است که اقدامات همه اعضای تیم را هدایت و آگاه می کند. به آن به عنوان مجموعه ای از ویژگی هایی فکر کنید که شرکت شما را به آنچه هست تبدیل می کند. یک فرهنگ عالی نمونه ای از ویژگی های مثبتی است که منجر به بهبود عملکرد می شود، در حالی که فرهنگ شرکتی ناکارآمد ویژگی هایی را نشان می دهد که حتی می تواند مانع موفق ترین سازمان ها شود.

فرهنگ را با اهداف سازمانی یا بیانیه ماموریت اشتباه نگیرید، اگرچه هر دو می توانند به تعریف آن کمک کنند. فرهنگ از طریق رفتارهای منسجم و معتبر ایجاد می شود، نه از طریق بیانیه های مطبوعاتی یا اسناد خط مشی. وقتی می‌بینید که چگونه یک مدیر عامل به یک بحران واکنش نشان می‌دهد، چگونه یک تیم با خواسته‌های مشتری جدید سازگار می‌شود یا چگونه یک مدیر کارمندی را که اشتباه می‌کند تصحیح می‌کند، می‌توانید فرهنگ شرکت را در عمل تماشا کنید.

از عواملی که بر شکل گیری فرهنگ سازمانی تاثیر می گذارد می توان به جهت گیری نتیجه تاکید بر دستاوردها و نتایج، جهت گیری اصرار بر انصاف، مدارا و احترام به فرد، جهت گیری تیمی و پاداش همکاری، توجه به جزئیات شامل ارزش گذاری و رویکرد تحلیلی به موقعیت ها و مشکلات، ثبات، تامین امنیت و پیگیری یک دوره قابل پیش بینی، نوآوری و تشویق به آزمایش و ریسک پذیری و در نهایت پرخاشگری و تحریک روحیه رقابتی اشاره کرد.

هنگامی که عمیق تر به تجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی می پردازیم، لازم است بین انواع مختلف تقسیم بندی شود. در رویکرد خود، فرهنگ سازمانی را بر اساس آنچه که مورد بحث است، به چهار موضوع مختلف تقسیم می کنیم:

READ  معماری فناوری اطلاعات

فرهنگ بهینه

فرهنگ بهینه، فرهنگ سازمانی است که به بهترین وجه از استراتژی سازمان شما برای موفقیت پشتیبانی می کند.

فرهنگ واقعی

فرهنگ واقعی باید مبنای همه پروژه های تغییر فرهنگ سازمانی باشد. این همان فرهنگی است که سازمان یا بخش شما در حال حاضر دارد.

فرهنگ درک شده

فرهنگ ادراک شده فرهنگی است که افراد سازمان فکر می کنند که دارد. همچنین فرهنگی است که فکر می کنید سازمان شما دارد.

محیط کار ایده آل

محیط کار ایده آل دقیقاً مانند فرهنگ واقعی اندازه گیری می شود، با این تفاوت که پاسخ دهندگان به جای پرسیدن سؤالات در مورد محیط کار فعلی، فرهنگ سازمانی را که دوست دارند داشته باشند، توصیف می کنند.

فرهنگ سازمانی شما چیزهای زیادی در مورد تیم شما و آنچه برای شما ارزش قائل هستید می گوید، و جویندگان کار می توانند تقریباً فوراً آن را دنبال کنند. فرهنگ سازمانی موجود خود را ارزیابی کنید و آنچه را که واقعاً برای سازمان شما مهم است بررسی کنید – در کجا قرار دارید و چه زمینه هایی برای بهبود دارید؟ در حالی که می توانید بر فرهنگ سازمانی خود کنترل داشته باشید، به خاطر داشته باشید که پویایی دفتر با ورود اعضای تیم جدید تغییر خواهد کرد، بنابراین برای افزودن فرهنگ استخدام کنید، نه مناسب فرهنگ سازمانی موجود.

چهار فرهنگ سازمانی که کامرون و کوین شناسایی کردند عبارتند از:

فرهنگ ادوکراسی – پویا و کارآفرینی فرهنگ ایجاد می کند.

فرهنگ قبیله ای – فرهنگ مشارکتی مردم مدار و دوستانه.

فرهنگ سلسله مراتبی – فرهنگ کنترلی ساختاریافته و فرآیندگرا.

READ  آثار و اصول شکسپیر

فرهنگ بازار – فرهنگ رقابتی نتیجه‌گرا و رقابتی.

اهداف سازمانی خود، سبک های کاری تیم خود، تغییراتی که کسب و کار شما در حال انجام است برای تعیین مناسب ترین فرهنگ در نظر بگیرید. صرف‌نظر از فرهنگ سازمانی که انتخاب می‌کنید، برای سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای حیاتی شده است که یک تجربه مثبت برای کارکنان ارائه کنند و برای موفقیت در بازار کار امروز چابک باشند.

شما می توانید از ابزار ارزیابی فرهنگی سازمانی (OCAI) بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی فوق الذکر استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که فرهنگ فعلی و ترجیحی محل کار شما چیست. به این ترتیب، می توانید مسیر خود را به سمت فرهنگ محل کار مورد نظر خود بپیمایید. تحول فرهنگی فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی شما است تا فرهنگ را با چشم انداز، مأموریت و ارزش های اصلی سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود تطبیق دهید.

اصول فرهنگ سازمانی

با اتخاذ اصول زیر، سازمان شما می تواند یاد بگیرد که فرهنگ خود را به گونه ای گسترش دهد و بهبود بخشد و بهینه کند که شانس موفقیت مالی و عملیاتی را افزایش دهد.

با موقعیت های فرهنگی فعلی خود و در چارچوب آن کار کنید.

رفتارهایی را تغییر دهید که تغییر ذهنیت ها را به دنبال خواهد داشت.

روی چند رفتار انتقادی تمرکز کنید.           

رهبران غیررسمی معتبر خود را مستقر کنید.

اجازه ندهید رهبران رسمی خود را از قلاب خارج کنند.

رفتارها را به اهداف تجاری مرتبط کنید.

تاثیر را به سرعت نشان دهید.

از روش های بین سازمانی برای ویروسی شدن استفاده کنید.

READ  جایگاه هنر در تاریخ جهان

تلاش های برنامه ای را با رفتارها هماهنگ کنید.

در طول زمان وضعیت فرهنگی خود را فعالانه مدیریت کنید.

فرهنگ سازمانی ایده آل فرهنگی است که در آن افراد نسبت به شرایط، محدودیت ها و فرصت های اعضای سازمان (از مدیران سطح بالا تا کارمندان و مشتریان) درک خوبی داشته و در جهت تحقق فرصت های پیشرفت و ممانعت از شکست، از خودگذشتگی و فداکاری می کنند. چنین افرادی نه تنها بصورت مستقیم و غیر مستقیم در جهت منافع سازمان حرکت می کنند بلکه جایگاه فرهنگ سازمانی را به فرهنگ خانواده سازمانی ارتقاء می دهند.

یکی از چالش‌های کار با فرهنگ این است که، همانطور که اشاره کردیم، به تدریج تغییر می‌کند – اغلب برای رهبرانی که با رقبای سریع روبه‌رو می‌شوند، بسیار آهسته است. این خبر بد است. خبر خوب؟ اگر با احترام و هوشمندی به فرهنگ به‌عنوان محیطی که شما و شرکتتان در آن زندگی می‌کنید، نگاه کنید، می‌توانید از آن برای سرعت بخشیدن به حرکت رقابتی خود استفاده کنید. هیچ زمانی بهتر از زمان حال برای شروع وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.