تحلیل سیستم های مدیریت محتوا

  • از
تصویر تحلیل سیستم های مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا برای ایجاد، مدیریت و بهینه سازی تجربه دیجیتالی مشتریان است. به طور خاص، CMS یک نرم افزار کاربردی است که به کاربران اجازه می دهد در ایجاد، ویرایش و تولید محتوای دیجیتالی (نظیر صفحات وب، پست های وبلاگ و غیره) همکاری کنند.

CMS معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شود. ECM معمولا با ادغام مدیریت اسناد، مدیریت دارایی های دیجیتالی و نگهداری سوابق از چندین کاربر در محیط مشارکتی پشتیبانی می کند. متناوبا WCM نویسندگی مشارکتی برای وب سایت هاست که ممکن است شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا، نقشه و کد برنامه ای باشد که محتوا را نمایش می دهد و با کاربر تعامل دارد.

به طور کلی سایت ها به دو دسته داینامیک (پویا) و ایستا (استاتیک) تقسیم میشوند.

سایت های ایستا (استاتیک): به سایت هایی گفته میشود که دارای متن و تصاویر ثابت هستند که در هنگام طراحی، مشخص و ایجاد میشوند و تغییر و ویرایش آنها تنها توسط طراح وب سایت و با ویرایش صفحات سایت انجام پذیر است. در سایت های استاتیک پایگاه داده وجود ندارد. اینگونه وب سایت ها مناسب کاربرانی است که به مدت طولانی قصد تغییر در محتوای سایت خود را ندارند.

سایت های پویا (دینامیک): محتوای وب سایت های پویا متغیر و کاملا قابل مدیریت کردن است. Cms ها نرم افزارهایی جهت مدیریت محتوای داینامیک میباشند و مهمترین ویژگی آنها داشتن پایگاه داده (Database) است. در این نوع از محتوا، طراح سایت قالب و ساختار کلی سایت را طراحی میکند و آنرا در اختیار مالک قرار میدهد و مالک بدون داشتن دانش فنی و برنامه نویسی میتواند مطالب و محتوای سایت خود را به راحتی ویرایش و مدیریت نماید و به طور مداوم اطلاعات خود را بروزرسانی کند.

READ  وبسایت های تدریس خصوصی آنلاین

برخی از ویژگیهای سیستم های مدیریت محتوا عبارتند از:

ساخت نوشته ها و محتوای مولتی مدیا

تشخیص کاربران کلیدی و نقش های آنان

توانایی اختصاص دسترسی های مختلف به گروه ها یا انواع مختلف محتوا

معرفی وظایف مختلف به همراه فرستادن پیام به طوریکه مدیران محتوا از تغییرات آن باخبر شوند.

توانایی پیگیری و مدیریت کردن و بروزرسانی نسخه های متفاوت یک محتوا

فراهم کردن نحوه دسترسی به محتوا

در اینجا به معرفی چند نمونه از بهترین و کاربردی ترین سیستم های مدیریت محتوا در ایران و جهان می پردازیم:

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است. اگرچه در ابتدا عمدتا با وبلاگ های شخصی مرتبط بود، اما از آن زمان برای طیف گسترده ای از وب سایت ها، از جمله نشریات حرفه ای و سیستم عامل های تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است. از زمان راه اندازی آن در سال 2003، وردپرس تقریبا یک سوم وب سایت های سراسر جهان را تقویت کرده است.

جوملا

جوملا هم یکی از سیستم های مدیریت محتوای منبع بازاست که توانسته محبوبیت خوبی در بین مدیران وب سایتها کسب کند. شما میتوانید برای انتشار انواع محتوا از این نرم افزار استفاده کنید و براحتی محتوایتان را کنترل و مدیریت کنید. علاوه بر این میتواند مثل یک کتابخانه برای نگهداری و پیدا کردن کتابها عمل کند. رابط کاربری جوملا طوری طراحی شده که کار با آن حتی برای تازه کارها هم ساده است.از جوملا میتوان برای ساخت انواع و اقسام وب سایتها، در هر اندازه و شکلی و برای تولید و مدیریت محتواهایی مثل متن، ویدئو، موسیقی، تصاویر و غیره استفاده کرد.

پرستاشاپ

READ  فروغ فرخزاد

سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ (Prestashop) به شما این امکان را می دهد که صفحات فروشگاه خود و همچنین محتویات آن نظیر بلوک های استاتیک، تصاویر، بنرها وبسیاری ویژگی های دیگر را ایجاد، حذف و مدیریت کنید.

در زیر فهرستی از سیستم های مدیریت محتوای دیگری را به نمایش می گذاریم که تقریبا پر کاربرد بوده و می توانند در راه اندازی و مدیریت یک وب سایت به شما کمک کنند:

Drupal

Acquia

Squarespace

HubSpot

Sitecore

Box

Brightcove

Contentful

Kentico

Blue Pen Articles

Pyro CMS

On Base

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.