جایزه اسکار 2022

  • از
تصویر جایزه اسکار 2022

مراسم نود و چهارمین دوره جوایز اسکار به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (AMPAS) از بهترین فیلم‌های اکران‌شده از ۱ مارس تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تجلیل می‌کند و در ۲۷ مارس ۲۰۲۲ در سالن تئاتر دالبی، هالیوود لس آنجلس، کالیفرنیا برگزار شد. در آوریل ۲۰۲۰ اعلام شد که دسته‌بندی بهترین فیلم ده نامزد دارد که از این مراسم شروع می‌شود. نامزدهای این مراسم در ۸ فوریه ۲۰۲۲ اعلام شدند. کودا برنده جایزه بهترین فیلم و تل ماسه برنده شش جایزه شد.

این مراسم با جنجال‌های متعددی همراه بود، از جمله اتفاقی که در آن ویل اسمیت بازیگر روی صحنه رفت و پس از شوخی کریس راک، کمدین، سیلی به صورت کریس راک زد. این حادثه بازتاب خبری سنگینی داشت و تا حد زیادی بقیه مراسم را تحت الشعاع قرار داد.

پس از اینکه کریس راک، کمدین آمریکایی و یکی از مجریان نود و چهارمین مراسم اسکار، با جادا پینکت، همسر ویل اسمیت که به دلیل بیماری موهای سرش ریخته، شوخی کرد، ویل اسمیت به روی سن رفت و به او سیلی زد. حاضران در مراسم ابتدا تصور کردند که این اتفاق بخشی از یک شوخی و نمایشی بوده‌است. ویل اسمیت بعداً وقتی به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد اعلام شد، روی صحنه از آکادمی و حاضرین عذرخواهی کرد، او بعد از گذشت چند روز از کریس راک نیز عذرخواهی کرد.

جایزه بهترین فیلم: کودا

کوداCODA  فیلمی آمریکایی در ژانر داستان بلوغ کمدی-درام به نویسندگی و کارگردانی سیان هدر است که در ۲۰۲۱ به نمایش درآمد. این فیلم بازسازی فیلم فرانسوی‌زبان خانواده بلیر 2014 است و به داستان تنها عضو شنوا از یک خانواده ناشنوا می‌پردازد که کسب‌وکارشان در معرض تهدید قرار گرفته‌است. داستان فیلم در مورد دختری جوان به نام روبی است که تنها عضو شنوای خانواده است. پدر، مادر و برادر بزرگتر روبی به نام لئو همگی ناشنوا هستند و در حوزه تجارت ماهیگیری فعالیت می‌کنند. روبی به موسیقی علاقه دارد اما زمانی که متوجه می‌شود کسب و کار ماهیگیری خانواده در معرض تهدیدی جدی قرار گرفته‌است، میان انتخاب رشته مورد علاقه خود و کمک به کسب و کار خانواده‌اش، دچار تردید شده‌است.

جایزه بهترین کارگردانی: جین کمپیون برای فیلم قدرت سگ

READ  تدابیر حکومتی کوروش

الیزابت جین کمپیون  Elizabeth Jane Campion، متولد 1954 فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان  و تهیه‌کننده  نیوزیلندی  است. او نخستین زن فیلم‌ساز برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم کن است او برای فیلم پیانو نیز برنده اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال شده‌ است.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد: ویل اسمیت برای فیلم شاه ریچارد

ویلارد کارول اسمیت : Willard Carroll Smith II متولد ۱۹۶۸ بازیگر، تهیه‌کننده فیلم و رپر آمریکایی است. او جوایز گوناگونی چون یک جایزه گلدن گلوب، یک جایزه اسکار و چهار جایزه گرمی برنده شده‌است. فوربز در سال ۲۰۱۳ اسمیت را پول‌سازترین ستاره جهان معرفی کرد. اسمیت برای بازی در نقش بوکسور محمد علی در فیلم علی 2011 و دلال سهام کریس گاردنر در فیلم در جستجوی خوشبختی 2006 نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن: جسیکا چستین برای فیلم چشم های تامی فی

جسیکا میشل چَستِین  : Jessica Michelle Chastain؛ متولد ۱۹۷ بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او بابت بازی در نقش زنانی با اراده قوی، در فیلم‌هایی با مضمون فمینیستی مشهور است و جوایز مختلفی از جمله یک جایزه اسکار و یک جایزه گلدن گلوب برنده شده‌است. مجله تایم در سال ۲۰۱۲ از او به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد دارای بیشترین تأثیر در جهان یاد کرد.

جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل

جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به تروی کوتسور برای فیلک کودا در نقش فرانک روسی و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به آریانا دبوز برای فیلم داستان وست ساید در نقش آنیتا، اهدا گردید.

جایزه بهترین فیلم نامه

جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی به سیان هدر برای فیلم کودا و جایزه بهترین فیلم نامه اورجینال به کنت برانا برای فیلم بلفاست اهدا شد.

بلفاست  : Belfastفیلمی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی کنت برانا است که در ۲۰۲۱ به نمایش درآمد. این فیلم که برانا آن را «شخصی‌ترین فیلم» خود توصیف می‌کند، به داستان دوران کودکی پسر جوانی در بلفاست، ایرلند شمالی در ابتدای درگیری‌های ایرلند شمالی در سال ۱۹۶۹ می‌پردازد.

READ  مراقبه کنشگر

جایزه بهترین فیلم بین المللی: ماشین مرا بران

ماشین مرا بران: Drive My Car  یک فیلم درام ژاپنی است که توسط ریوسوکی هاماگوچی فیلم‌نامه آن نوشته و کارگردانی شده‌است. این فیلم، اقتباسی از داستانی کوتاه با همین نام نوشته «هاروکی موراکامی» است. فیلم داستان مردی به نام “نیشیجیما هیدتوشی” که یک بازیگر و کارگردان صحنه می باشد. او خوشبختانه با همسر نمایشنامه نویس خود ازدواج کرده و زندگی خوبی دارند. اما روزی از روزها بدون هیچ دلیلی همسرش ناپدید می شود.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن: افسون

افسون : Encanto یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر کمدی فانتزی موزیکال به تهیه استودیو انیمیشن والت دیزنی است که در ۲۰۲۱ به‌وسیله استودیو سینمایی والت دیزنی منتشر شد. این شصتمین فیلم ساخته‌شده توسط این استودیو است و کارگردانی‌اش بر عهده جیرد بوش و بایرون هاوارد بوده‌است. داستان فیلم در مورد دختری کلمبیایی با نام میرابل است که تنها فرد خانواده است که قدرت جادویی ندارد.

همچنین جایزه بهترین پویا نمایی کوتاه به برف پاک کن اثر آلبرتو میلگو و لئو سانچز دابل دایگر تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم مستند

جایزه بهترین فیلم مستند به تابستان روح اثر احمر تامپسون، جوزف پاتل، رابرت فیولنت و دیوید دینرستین و جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه به ملکه بسکتبال اثر بن پرادفوت تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم کوتاه:

جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه به وداع طولانی اثر آنیل کاریا و ریز احمد تعلق گرفت.

جایزه بهترین موسیقی فیلم : تل ماسه اثر هانس زیمر

جایزه بهترین ترانه: زمانی برای مردن نیست اثر بیلی آیلیش و فینیس اوکانل

جایزه بهترین صداگذاری: تل ماسه کاری از مک روث، مارک مانگینی، تئو گرین، داگ همفیل، ران بارتلت

جایزه بهترین طراحی صحنه: پاتریس ورمت و زسوزانا سیپوس برای تل ماسه

READ  انرژی زمین گرمایی یا Geothermal

جایزه بهترین فیلمبرداری: گرگ فریزر برای تل ماسه

جایزه بهترین گریم: لیندا داودز، استفانی اینگرام و جاستین رالی برای فیلم چشم های تامی فی

جایزه بهترین طراحی لباس: جنی بیون برای فیلم کروئلا

جایزه بهترین تدوین: جو واکر برای تل ماسه

جایزه بهترین جلوه های ویژه: پل لمبرت، تریستن مایلز، برایان کانر و گرد نفزر برای  تل ماسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.