زبان های برنامه نویسی موبایل

  • از
زبان های برنامه نویسی موبایل

این روزها زبان های مختلفی برای توسعه اندروید و iOS استفاده می شود. در حالی که برخی کارها را برای توسعه دهندگان بسیار آسان می کند، برخی دیگر بیشترین ویژگی ها و توانایی ها را برای برنامه ها به ارمغان می آورند.

پلتفرم iOS توسط اپل ساخته شده است. اگر یک برنامه iOS توسعه دهید، در سراسر اکوسیستم اپل مانند آیفون و آی پد کار خواهد کرد. برنامه هایی که با استفاده از یک زبان برنامه نویسی iOS ساخته شده اند را می توان در فروشگاه App Apple برای دانلود کاربران در دسترس قرار داد.

برای ساختن یک اپلیکیشن iOS، برای شروع باید یک حساب توسعه دهنده اپل داشته باشید. همچنین به Xcode IDE نصب شده روی رایانه Mac نیاز دارید.Xcode  با همه چیزهایی که برای ایجاد برنامه برای همه دستگاه های اپل نیاز دارید ارائه می شود. این جعبه ابزار توسعه دارای ویرایشگر کد، شبیه‌ساز، دیباگر و SDK است.

برای ساخت برنامه های اندروید، به جعبه ابزار توسعه اندروید نیاز دارید که همراه با SDK، اشکال زدا و شبیه سازهای مورد نیاز باشد. برای یک IDE، اندروید استودیو بسیار محبوب‌ است، اما IDE‌های به همان اندازه محبوب دیگری مانند Apache Netbeans و IntelliJ IDEA وجود دارند. شما می توانید محیط توسعه را در هر سیستم عامل (مک، ویندوز یا لینوکس) داشته باشید. اندروید برای سیستم ساخت از Gradle استفاده می‌کند و اندروید استودیو با قالب‌های کد و سایر ابزارهای ارزیابی و بهبود عملکرد ارائه می‌شود.

در ادامه به معرفی برخی از زبان های برنامه نویسی موبایل می پردازیم:

Java

READ  اختلال موقت واتس اپ، اینستاگرام و فیسبوک

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا – توسعه یافته رسمی اندروید است. با کتابخانه‌های منبع باز داخلی که به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، جاوا به راحتی قابل مدیریت است و بهترین اسناد و پشتیبانی  انجمن و جامعه را ارائه می‌دهد. با طیف پر جنب و جوش ویژگی های JAVA، می توانید بهترین برنامه های چند پلتفرمی، برنامه های اندروید، بازی ها، برنامه های سرور، فضای جاسازی شده، وب سایت ها و موارد دیگر را توسعه دهید.

Kotlin

کاتلین یک زبان جایگزین جاوای سنتی برای توسعه اندروید است و بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود. حتی به عنوان یک زبان جدید، بسیار محبوب است. کاتلین و جاوا قابل همکاری هستند، به این معنی که می توانند از همان اطلاعات استفاده کنند. با Kotlin می توان به تمام کتابخانه های جاوا دسترسی داشت. از نقطه نظر اجرا، زبان Kotlin با Java Bytecode مطابقت دارد. کاتلین در مقایسه با جاوا برای مبتدیان بسیار ساده تر است و همچنین می تواند به عنوان یک “نقطه ورودی” برای توسعه برنامه اندروید استفاده شود.

Swift

یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که به طور خاص برای کار با سیستم عامل های iOS، OS X و tvOS طراحی شده است. این زبان انعطاف پذیر، مقیاس پذیر است و به راحتی می تواند یک الگوی برنامه نویسی ایمن را برای افزودن ویژگی های مدرن به هر برنامه ای تطبیق دهد. Swift برای کار با یک زبان اسکریپت، همراه با داشتن اولین سیستم های با کیفیت صنعتی، گویا و سرگرم کننده است. نمونه هایی از برنامه های توسعه یافته در سوئیفت عبارتند از Lyft، LinkedIn، Hipmunk و غیره.

READ  قانون ضرورت تنوع

Objective-C

اولین زبان برنامه نویسی اپل بود که از اپلیکیشن های موبایل بر روی پلتفرم خود پشتیبانی کرد. این یک OO (زبان برنامه نویسی شی گرا) است که از سینتکس C و جنبه های شی گرا SmallTalk استفاده می کند. این زبان چندان مناسب توسعه‌دهندگان نیست. این زبان برای یادگیری آسان بوده و قابل استفاده توسط اکثر توسعه دهندگان می باشد. البته از آخرین ویژگی های سوئیفت آن ها را ارائه می دهد پشتیبانی نمی کند، نیاز به کدنویسی طولانی داشته و زمان بر است.

Flutter

 به عنوان یک روش سریع و توسعه‌دهنده پسند برای ساختن برنامه‌ها برای پلتفرم‌های مختلف از جمله Android و iOS شهرت دارد Flutter  توسط گوگل برای استفاده از زبان برنامه نویسی دارت ساخته شده است. این پلتفرم یک SDK و یک کتابخانه کامل حاوی ابزارهایی برای ساخت اپلیکیشن های مدرن بسیار جذاب ارائه می دهد. Flutter با کدهای موجود کار می کند، توسط توسعه دهندگان و سازمان ها در سراسر جهان استفاده می شود و رایگان و متن باز است.

در دنیای زبان های برنامه نویسی تحولات دائمی وجود دارد. برخی از زبان‌های همیشه سبز مانند جاوا جایگاه ابدی را در این فهرست به دست آورده‌اند، در حالی که زبان‌های دیگر مانند Kotlin با سرعتی فوق‌العاده رشد کرده‌اند و به فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی راه یافته‌اند.

از هر توسعه دهنده ای بپرسید که “بهترین” زبان توسعه اپلیکیشن موبایل چیست احتمالا همه آنها پاسخ متفاوتی به شما خواهند داد. درست مانند زبان های گفتاری، مردم به طور طبیعی به سمت برخی گرایش پیدا می کنند و از برخی دیگر اجتناب می کنند. این بر اساس عقیده و اغلب شخصی است. مبارزه یک توسعه دهنده با یک زبان می تواند دقیقاً دلیلی باشد که دیگری آن را دوست دارد.

READ  مکاترونیک

در نهایت، شما باید تعیین کنید که چه چیزی برای اهداف شما مناسب است. آیا برای عرضه سریع به بازار نیاز دارید؟ یا به سهولت تعمیر و نگهداری و رفع اشکال بیشتر اهمیت می دهید؟ آیا قصد دارید یک برنامه را فقط در iOS منتشر کنید یا آن را در هر پلتفرمی می خواهید؟ هر زبان برنامه نویسی اپلیکیشن مزایا و مشکلات خود را دارد. تا زمانی که یکی را انتخاب کنید که با نیازهای برنامه شما مطابقت داشته باشد و بتواند از رشد شما حمایت کند، آنگاه پایه خوبی ایجاد خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.