نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران

تصویر نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران

ایران اکسپو یک رویداد بین المللی است که با حضور شرکت های ایرانی و بازدید تجارو بازرگانان خارجی از کشورهای مختلف دنیا در چهار روز برگزار می شود. پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 17 لغایت 20 اردیبهشت 1402 در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می گردد. نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی بر گزار می شود.

ایران اکسپو یک رویداد تجاری بین‌المللی است که با هدف کمک به شرکت‌ها در صادرات محصولات، توسعه بازارهای جدید و ارتقای صنایع خود از طریق خدمت به عنوان بستری برای تجارت و بازرگانی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت جایگاه صادرات غیرنفتی انجام می‌شود. این یک رویداد چهار روزه خواهد بود که مخاطبان تجاری را مورد توجه قرار می دهد. نمایشگاه ایران با هدف تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها می باشد.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در 12 حوزه تخصصی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، دام، طیور و شیلات، خودرو، برق، فرش، لوازم خانگی، نساجی، چرم و پوشاک، مواد شیمیایی و پتروشیمی، سلولزی و محصولات بهداشتی، صنایع دستی و گردشگری، پزشکی و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، معدن، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و همچنین شرکت های پتروشیمی و دانش بنیان..  برگزار می گردد.

ازاهداف برگزاری نمایشگاه می توان به فرصتی برای نمایش جدیدترین کالاها و خدمات شرکت های مطرح صادراتی ایرانی، برقراری ملاقات فعالان اقتصادی داخلی با تجار خارجی، سازماندهی و گردآوری بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، پیش بینی دعوت و حضور بیش از هزار نفر تاجر و بازرگان خارجی از ۸۰ کشور جهان جهت بازدید از نمایشگاه، ترویج و توسعه اقتصادی و تجاری در کشورهای منطقه و سایر کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد.

READ  ابوریحان پدر انسان شناسی

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه 700 شرکت داخلی حضور دارند و 60 کشور از نقاط مختلف دنیا شامل  کشورهای همسایه، شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین آمادگی خود را برای بازدید از این نمایشگاه اعلام کرده‌اند. کشورهایی مانند امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه ، چین و برخی دیگر از کشورها از جمله شرکت کنندگان در این رویداد هستند.

پنجمین دوره نمایشگاه پتانسیل های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (Iran EXPO 2023) به ایران کمک می کند تا صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد. نمایشگاه ایران اکسپو 2023 قرار است از 7 تا 10 May ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود. 15 کشور در سطح وزیر و مشاور وزیر و بسیاری از کشورها در سطح معاونت بازرگانی در این مراسم حضور دارند و چین نیز با بیش از 80 تاجر در این رویداد شرکت می‌کند. با توجه به از سرگیری روابط با عربستان، هیئتی از عربستان نیز در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

گروه کالا و خدماتی که در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شوند عبارتند از:

انواع مواد غذایی (محصولات لبنی، فرآورده‌های کنسانتره، عسل، شیرینی‌جات، ماکارونی، عرقیجات سنتی، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های گوناگون)

ماشین آلات و تجهیزات صنایع غذایی

محصولات کشاورزی (مغزها، ادویه جات، گل و گیاه، میوه، سبزیجات و صیفی جات، غلات، حبوبات و …)

بذر، کود و سم

ادوات و ماشین آلات کشاورزی (کمباین، تراکتور، سمپاش، غلطک و …)

گوشت دام و طیور

انواع کنسروها

تجهیزات پرورش طیور و دام

شیلات

خوراک حیوانات دریایی

تجهیزات پرورش شیلات

انواع خودرو و قطعات آن‌ها

READ  رضایت شغلی

صنعت برق و الکترونیک

حوزه مخابرات و ارتباطات (نرم‌افزاری، سخت افزاری، تجهیزات مربوط و …)

تجهیزات صنعتی، مکانیکی و تعمیرگاهی (نظیر دستگاه‌های صنعتی، قالب‌های صنعتی، تجهیزات انتقال مواد و … )

صنعت چاپ و بسته بندی

لوازم امداد و نجات

لوازم ورزشی

نوشت‌افزار و لوازم آموزشی

فرش، موکت و کفپوش 

انواع لوازم خانگی

انواع مبلمان و دکوراسیون خانگی و اداری

لوازم روشنایی (آباژور، لوستر و …)

پوشاک، چرم و صنایع نساجی

صنایع دستی و گردشگری

محصولات سلولزی، بهداشتی و شیمیایی

انواع داروهای انسانی و دامی 

 تجهیزات پزشکی، دامپزشکی و آزمایشگاهی

مصالح ساختمانی

خدمات شهرسازی و عمرانی

تجهیزات و خدمات دریایی

محصولات پتروشیمی و پلیمری

محصولات معدنی (انواع سنگ‌ها، انواع فلزات و …)

گروه‌های خدماتی (بیمه، گمرک، حمل و نقل، شرکت‌های حقوقی بین المللی و EMC)

گفتنی است طرح‌های امکان‌سنجی شده در چهار محور اصلی، سرمایه‌گذاری در زمینه بندری، گردشگری، تولیدی-صنعتی و تفریحی-ورزشی است و علاوه بر این کتابچه‌های راهنمای سرمایه گذاری، بسته‌های تبلیغاتی-اطلاع رسانی، لوح فشرده چندرسانه‌ای چند زبانه مشتمل بر قانون و مقررات مناطق آزاد، بروشورها و کاتالوگ‌های معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و … در نخستین منطقه آزاد شمال کشور به زبان‌های انگلیسی، روسی و فارسی ارائه می‌شوند.

رئیس جمهوری در سخنرانی خود پس از بازدید از نمایشگاه با اشاره به ارزش صادرات ۵۳ میلیارد دلاری سال گذشته گفت: تحقق این رقم یک رکورد در ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در سخنرانی خود پیش‌بینی کرد همزمان با برپایی این نمایشگاه و در نشست‌های دو جانبه، هیأت‌های خارجی با طرف‌های ایرانی بیش از دو میلیارد دلار قرار داد به امضا برسانند.

READ  طب سنتی ابن سینا

این‌نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع در ۱۵ سالن نمایشگاهی، با میزبانی ۷۰ هیات تجاری و دولتی مشتمل بر بیش از هزار و ۲۰۰ تاجر و مقام دولتی از سراسر دنیا با هدف ایجاد بازارهای صادراتی جهانی با تمرکز بر شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و تنوع بخشی به کالاهای صادراتی کشور (خاصه دانش بنیان و نیز دارای ارزش افزوده بیشتر) به منظور افزایش ضریب تاب آوری اقتصادی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.