زبان های برنامه نویسی دسکتاپ

  • از
تصویر زبان های برنامه نویسی دسکتاپ

تقاضای فزاینده در صنعت IT می تواند انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب و مفید برای افراد را سخت کند. یکی از مهم ترین سوالاتی که باید بپرسید وقتی می‌خواهید برای برند خود یک اپلیکیشن دسکتاپ بسازید یا به‌عنوان فردی که به‌تازگی برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید، این است که کدام زبان برنامه نویسی را باید انتخاب کنید.

انتخاب یک زبان برنامه نویسی به شدت به هدف یا نیازهایی که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. صحبت از برنامه های دسکتاپ، چیزی است که باید به خاطر داشته باشید اینکه که با سیستم عامل های مختلف ویندوز، مکینتاش یا لینوکس می خواهید کار کنید و اینکه باید تعیین کنید که کدامیک بیشتر مورد علاقه شما هستند.

اولین زبان برنامه نویسی در سال 1883 هنگامی که آدا لاولیس و چارلز بابیج با هم بر روی موتور تحلیلی که یک کامپیوتر مکانیکی اولیه بود کار کردند توسعه یافت. لاولیس توانست اهمیت اعداد را تشخیص دهد و متوجه شد که آنها می توانند چیزی بیش از مقادیر عددی اشیا را نشان دهند.

ویندوز

ویندوز گروهی از چندین خانواده سیستم عامل گرافیکی اختصاصی است که توسط مایکروسافت توسعه و به بازار عرضه شده است. هر خانواده به بخش خاصی از صنعت محاسبات پاسخ می دهد. ویندوز راهی برای ذخیره فایل ها، اجرای نرم افزار، بازی، تماشای فیلم و اتصال به اینترنت فراهم می کند. مایکروسافت ویندوز اولین بار با نسخه 1.0 در 10 نوامبر 1983 معرفی شد.

مکینتاش

خانواده سیستم‌ عامل‌های مکینتاش توسعه‌یافته توسط Apple می باشد. شامل سیستم‌ عامل‌های گرافیکی مبتنی بر رابط کاربری است که برای استفاده با سری رایانه‌های شخصی مکینتاش خود از سال 1984 طراحی کرده است. سیستم عامل چیزی است که به شما امکان استفاده از کامپیوتر را می دهد. macOS روی تمام رایانه‌های مکینتاش جدید اپل (که معمولاً به عنوان Mac شناخته می‌شوند) از قبل نصب شده است.

READ  ترسیم پرچم ازبکستان با فتوشاپ

لینوکس

لینوکس از اواسط دهه 1990 وجود داشته است و از آن زمان به یک پایگاه کاربری رسیده است که سراسر جهان را در بر می گیرد. لینوکس به روش های زیر استفاده می شود: سیستم عامل سرور برای سرورهای وب، سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل، سرورهای ایمیل و هر نوع سرور اشتراکی دیگر. لینوکس که برای پشتیبانی از برنامه های با حجم بالا و چند رشته ای طراحی شده است، برای همه انواع برنامه های سرور مناسب است. همینطور برای سیستم عامل دسکتاپ استفاده می گردد.

در مقاله زبان های برنامه نویسی موبایل به زبان های برنامه نویسی مکینتاش  که برای نسخه دسکتاپ آن نیز کاربرد دارد شامل سوئیفت و Objective C اشاره کردیم در اینجا به معرفی زبان های برنامه نویسی ویندوز، لینوکس و سازگار با همه انواع سیستم عامل می پردازیم.

C#

مایکروسافت C# را در سال 2001 به عنوان یک زبان برنامه نویسی مدرن معرفی کرد. سی شارپ برای توسعه دهندگانی مفید است که طیف وسیعی از برنامه ها و مؤلفه های وب با کارایی بالا را از سرویس های وب مبتنی بر XML گرفته تا اشیاء تجاری سطح متوسط و برنامه های کاربردی در سطح سیستم می سازند. سی شارپ در ایجاد برنامه های کاربردی برای مایکروسافت در مقیاس بزرگ استفاده می شود. سی شارپ همینطور در بازی سازی در Unity استفاده می شود.

C++

سی پلاس پلاس زبان اصلی مایکروسافت است که این شرکت از آن برای ساخت بسیاری از برنامه های اصلی خود استفاده می کند. C++ برای ایجاد برنامه های کامپیوتری استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین زبان ها در ساخت بازی است. این یک زبان اصلی در بسیاری از سیستم عامل ها، مرورگرها و بازی ها است.

READ  هنر عکاسی با موبایل

Shell

Shellها محیط برنامه‌نویسی بسیار مهمی در لینوکس محسوب می‌شوند. اگر شما می‌خواهید یک کاربر حرفه‌ای لینوکس باشید، حتما باید با این نوع برنامه‌نویسی نیز آشنا باشید. شباهت‌هایی بین برنامه‌نویسی Shell و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی (scripting)  وجود دارد. در واقع اغلب از هردوی آنها برای رسیدن به اهداف مشابهی استفاده می‌شود. از پرکاربردترین  Shellهای محیط لینوکس می‌توان  bash، tcsh، csh، ksh، و zsh را نام برد.

Perl

پرل یک زبان برنامه نویسی است. و ترکیبی از دو زبان برنامه نویسی می باشد. زبان برنامه نویسی پرل یک زبان همه منظوره، سطح بالا و دارای مفسر و دینامیک است. همینطور این زبان قابل اجرا در محیط لینوکس می باشد. پرل در سال 1987 توسط لری وال به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی همه منظوره ساخته شد و هدف اصلی آن آسان کردن پروسه فرستادن گزارش بود.

Delphi

دِلفی  یا به تعبیری ویژوآل پاسکال – یک زبان برنامه‌نویسی است و بستری برای توسعه نرم‌افزار که شرکت بورلند آن را تولید کرده‌است و بعدها توسط امبارکادرو خریداری شد ارائه می دهد. این زبان، در بدو انتشار خود در سال ۱۹۹۵، به عنوان یکی از نخستین ابزارهایی مطرح شد که از توسعه نرم‌افزار بر مبنای متدولوژی راد یعنی تولید و توسعه سریع برنامه‌های کاربردی پشتیبانی می‌کردند.

زبانِ دلفی که پیشتر بنام پاسکال شیءگرا (Object-Pascal) خوانده می‌شد و برای طراحی نرم‌افزارهای تحت ویندوز به کار می‌رفت، امروزه چنان توسعه یافته‌است که برای تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم‌ عاملِ لینوکس و دات‌نت نیز به کار می‌آید. بیشترین کاربرد دلفی در طراحی برنامه‌های رومیزی و پایگاه داده‌ها است، اما به عنوان یک ابزارِ «چند- منظوره»، برای طراحی انواع گوناگونی از پروژه‌های نرم‌افزاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادگیری برنامه نویسی ارزش زمان سپری شده برای آن را دارد. فرصت های شغلی متعددی برای افراد حرفه ای با مهارت های برنامه نویسی وجود دارد. همچنین پس از تسلط بر زبان های برنامه نویسی پایه، آزادی زیادی برای پیمایش مشاغل مختلف وجود دارد.

READ  زبان های برنامه نویسی وب

توسعه دهندگان نرم افزار و دیگر متخصصان مرتبط با کامپیوتر باید از زبان های برنامه نویسی برتر فعلی آگاه باشند. برنامه نویسی چیزی است که تمام ماشین های جامعه را اجرا می کند. همه چیز از گوشی های هوشمند گرفته تا چراغ راهنمایی و نمایشگر قلب با زبان های کامپیوتری برنامه ریزی شده است. یادگیری و استفاده از زبان های برنامه نویسی بخش مهمی از کار یک توسعه دهنده نرم افزار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.