معرفی چند موتور جستجوی ایرانی

  • از
تصویر معرفی چند موتور جستجوی ایرانی

موتور جستجو یک سیستم نرم افزاری است که برای انجام جستجوهای اینترنتی طراحی شده است. آنها در شبکه جهانی وب به صورت سیستماتیک اطلاعات خاصی را که در یک جستجوی وب متنی مشخص شده است، جستجو می کنند. نتایج جستجو به طور کلی در یک خط از نتایج ارائه می شود، که اغلب به آنها صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) گفته می شود.

اطلاعات ممکن است ترکیبی از پیوندها به صفحات وب، تصاویر، فیلم ها، اینفوگرافیک ها، مقالات، مقالات تحقیقاتی و سایر انواع فایل ها باشند. برخی از موتورهای جستجو همچنین داده های موجود در پایگاه داده یا فهرستهای باز را استخراج می کنند. برخلاف فهرست های وب، که فقط توسط ویرایشگران انسانی نگهداری می شوند، موتورهای جستجو نیز با اجرای الگوریتمی بر روی یک خزنده وب اطلاعات زمان واقعی را حفظ می کنند.

در ادامه به معرفی چند موتور جستجوی ایرانی می پردازیم:

پارسی جو

جستجو گر پارسی جو توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی کشور و بر اساس دانش بومی در سال ۱۳۸۸ و در قالب شرکتی دانش‌بنیان شروع به کار کرد. پارسی‌جو آنقدر امکانات و ویژگی‌های متنوع دارد که آن را به سایتی بیش از یک موتور جست‌و‌جو تبدیل کرده است. با ورود به دامنه www.parsijoo.ir و یا www.parsijoo.com میتوانید وارد سایت پارسی جو شوید.

این موتور جستجو با نمایه سازی انبوهی از صفحات فارسی، از تکنولوژی هوشمند و موثر برای حذف سایت های مزاحم و اسپم در لیست نتایج بهره می برد. آنچه که پارسی‌‎جو را نسبت به جستجوگرهای رایج متمایز می کند، ارایه قابلیت مدرن نمایش نتایج جستجو به صورت ترکیبی از سرویس های مختلف همانند تصویر، ویدئو، آوا، خبر و … است که به شکل هوشمندانه ای شما را در یافتن نیازهایتان همراهی می کند.

READ  منتخب کتاب نامه های شفاهی

بخش خبری پارسی‌جو منتخبی از اخبار روز در تمامی بخش‌ها از جمله بین الملل و ورزشی را به نمایش می‌گذارد، در بخش سرویس‌ها به قسمت دانلود، آب‌و‌هوا، نقشه، بازار، شاخص و استخدام دسترسی خواهید داشت، کمی پایین‌تر نتایج زنده مهم‌ترین مسابقات فوتبال به صورت لحظه‌ای نشان داد می‌شود. همچنین در بخش قیمت‌ها نیز آخرین قیمت روز دلار، انواع ارز، سکه طلا و دیگر موارد نشان داده می‌شود. در کنار تمامی این قابلیت‌ها تاریخ روز، ساعت شرعی و دیگر موارد نیز وجود دارد که علاوه بر جست‌و‌جوی مطالب مورد نیاز شما، دیگر نیاز‌های کاربران نیز برطرف خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اختصاصی پارسی‌جو افزونه مرورگر آن است که با نصب آن یک نوار ابزار سفارشی‌شده به مرورگر شما اضافه می‌شود، با این نوار ابزار تمامی امکانات از جمله جست‌و‌جوی سریع در هر موقعیت و زمانی به آسانی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

ریسمون

ریسمون نخستین موتور جستجوگر مستقل منابع فارسی در شبکه جهانی وب است. این جستجوگر همه وب سایتهای فهرست Link.ir را در دوره‌های زمانی یک‌ماهه می‌پیماید و محتویات و مطالب آنها را نمایه سازی می‌کند و در بانک اطلاعاتی خود جهت ارائه خدمات جستجو به مراجعه کنندگان نگهداری می‌نماید. پروژه جستجوگر ریسمون از مهرماه ۱۳۸۳ در شرکت رادکام آغاز گردید. در حال حاضر ریسمون به صورت آزمایشی راه اندازی شده است و ممکن است در ارائه خدمات خود دچار مشکلاتی نیز باشد. این سایت قطعا همه کوشش خود را در جهت رفع مشکلات آن و ارائه بهتر خدمات به کار خواهد بست.
( https://www.rismoon.com )

جس جو

جس جو یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین موتور‌های جست‌و‌جو در ایران است. این موتور جست‌وجو مانند پارسی‌جو امکانات بسیار زیادی دارد که نمونه آن در سایت‌های مشابه کم‌نظیر است. با جس جو در کنار سرچ مطالب مورد علاقه می‌توانید از تمامی بخش‌ها و قابلیت‌های آن شامل مترجم فارسی، تاریخ روز و ساعت، تصاویر، فیلم‌ها، آرشیو اخبار و بخش مطالب کاربردی آن استفاده نمایید. مطالب کاربردی در پنج بخش کتابخانه، سرگرمی، امروز، سلامتی و خانواده تقسیم شده که هر کدام از آن‌ها شامل موارد بسیار جذاب و خواندنی می‌شود. (http://www.jasjoo.com  )

READ  مشاغل 24در7

مثلا یکی از قسمت‌های بخش سرگرمی، بازی آنلاین است که می‌تواند برای دقایقی کاربران را سرگرم کند. یا در بخش کتابخانه، خانواده و سلامت، مطالب مفید و گزیده از سراسر اینترنت وجود دارد که کاربران بر اساس علایق خود می‌توانند به هرکدام از این قست‌ها مراجعه کنند. در کنار این امکانات یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد موتور جست‌وجوگر جس جو، بخش تبدیل نوشتار فینگلیش به فارسی است، به این ترتیب زمانی که شما یک کلمه را به صورت فینگلیش در کادر جست‌و‌جو، سرچ می‌کنید، خود سایت آن را به فارسی تبدیل کرده و سایت‌های مرتبط را نشان می‌دهد.

سلام

سلام یکی از بهترین و قدرتمندترین موتورهای جست‌و‌جوی ایرانی است که با هوش مصنوعی کارآمد خود، عبارت مورد جست‌وجو را در بزرگ‌ترین موتورهای جست‌وجوی جهان سرچ می‌کند و در کمترین زمان، نتایج آن را ارائه می‌‌دهد. سلام عبارت جست‌و‌جو شده را از موتورهایی مانند google ، bing، ask،blekko ، yahoo، yandex  و zal سرچ کرده و بهترین و مربوط‌ترین جواب‌ها را نشان می‌دهد. این موتور جست‌وجو توسط متخصصین شرکت بیان تولید شده و از ویژگی‌های اختصاصی زبان فارسی بهره می‌برد، به طور مثال در جست‌و‌جوها، سایت‌های فارسی را بیشتر پیشنهاد می‌دهد و در صورت اشتباه لغتی در جست‌و‌جو، آن را تصحیح می‌کند. سلام هیچگونه تبلیغات و صفحات پاپ‌آپ مزاحم را نشان نمی‌دهد و با بلاک کردن آن‌ها، یک وبگردی لذت‌بخش را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. ( http://salam.ir)

پارسیک

این جستجوگر یکی از قدیمی‌ترین موتورهای جستجوی ایرانی است که از سال ۱۳۸۱ کار خود را شروع کرد. نوع سیستم این سایت بر پایه Meta Search Engine است و از بانک اطلاعات دیگر جستجوگرها مانند گوگل و یاهو استفاده می‌کند. یعنی اگر شما در این سایت کلمه‌ای را سرچ کنید در واقع در چندین سایت جستجوی شما انجام می‌شود و نتیجه آن در این سایت نمایش داده می‌شود.( https://www.parseek.com )

READ  اختلال موقت واتس اپ، اینستاگرام و فیسبوک

اما نکته قوتی که در این جستجوگر وجود دارد سفارشی‌سازی جستجوهای فارسی است که به گفته خود سایت، جستجوهای فارسی بهتر نمایش داده می‌شود و نتایج بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.