خط بین المللی زمان

  • از
تصویر خط بین المللی زمان

خط تاریخ بین المللی (IDL) یک مرز بین المللی پذیرفته شده در سطح زمین است که بین قطب شمال و قطب جنوب اجرا می شود و به عنوان مرز بین یک روز تقویمی و روز دیگر عمل می کند. این خط از اقیانوس آرام عبور کرده و طول جغرافیایی تقریبی 180 درجه را دنبال می کند. همینطور این خط برای عبور از اطراف برخی سرزمین ها و مجمع الجزایر منحرف نیز می گردد.

خط بین المللی زمان نشان دهنده شکاف بین نیمکره غربی و شرقی است. اجتناب از مرزهای سیاسی و کشوری و قطع نکردن برخی از کشورها باعث شده است که مسیر این خط بصورت زیگزاگ باشد. بنابراین خط بین المللی زمان یک خط مستقیم نیست.

وقتی از غرب به شرق از خط روزگردان عبورمی کنید یک روز به تاریخ خود می افزایید و چنانچه از شرق به غرب از این خط عبور نمایید، یک روز از تاریخ خود می کاهید.

مسیر این خط با اولین انحراف از شرقی ترین قسمت سیبری شروع شده سپس از تنگه برینگ عبور می کند. سپس به طور قابل توجهی در غرب 180 درجه خم می شود و از غرب جزیره سنت لارنس و جزیره سنت متیو عبور می کند.

پس از آن مسیر بین جزار aleutioan ایلات متحده و جزایر فرمانده روسیه را طی کرده دوباره به سمت جنوب شرقی خم می شود تا به 180 درجه برگردد. این خط تا رسیدن به استوار روی نصف النهار 180 درجه باقی می ماند.

پس از آن IDL با چرخش به سمت شرق، کریباتی و هاوایی را محدود می کندو پس از گذر از مجمع الجزایر دوباره با گردش به سمت جنوب غربی مسیرش را تا قطب جنوب می پیماید.

به مدت دو ساعت بین ساعت 10.00 تا 11.59 UTC هر روز، سه تاریخ تقویم مختلف به طور همزمان در نقاط مختلف کره زمین مشاهده می شود. به عنوان مثال، ساعت 10:15 ساعت محلی UTC پنجشنبه، ساعت 23:15 چهارشنبه در ساموآ آمریکایی، پنج شنبه در بیشتر نقاط جهان و 00:15 جمعه در کیریتیامی.

READ  همزاد هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.