نوآوری و راه های استراتژیک

  • از
تصویر نوآوری و راه های استراتژیک

از طلوع عصر مدرن، حدود پانصد سال پیش، تمدن دچار تغییرات عمیق و سریعی که امروزه در حال تجربه آن هستیم، نشده است. حتی سازمان‌هایی که در حال تطبیق، رشد و نوآوری هستند، این احساس را دارند که در حال منسوخ شدن در گوشه و کنار هستند. پرش از منحنی چشم انداز و راهنمایی برای انجام تجارت در این لحظه منحصر به فرد در زمان ارائه می دهد. این تصویر بزرگ جهان در حال تغییر ما را با اقدامات عملی که مدیران باید در حال حاضر انجام دهند تا سازمان خود را برای موفقیت در عصر جدیدی که هنوز به طور کامل نمی توانیم ببینیم یا درک کنیم، مرتبط می کند.

نیکولاس ایمپاراتو استاد دانشکده بازرگانی مک لارن، دانشگاه سانفرانسیسکو است. او که سخنران و مشاور برجسته سازمان های سراسر جهان است، به عنوان مدیر در هیئت مدیره چندین شرکت دولتی و خصوصی خدمت کرده است. اورن هارارای مشاور ارشد گروه تام پیترز و استاد دانشکده تجارت مک لارن، دانشگاه سانفرانسیسکو است. او یک سخنران و مشاور مشهور بین المللی است و به طور منظم در مدیریت بررسی مشارکت دارد.

نیکلاس ایمپاراتو و اورن هارارای در کتاب خود به نام تحول در منحنی این مطلب را توجیه می کنند که موفقیت شرکت ها در دنیای متحول سده بیست و یکم به این امر بستگی دارد که نقشی را بر عهده بگیرند که بتوانند از سازمان تعریفی دوباره بنمایند، نوآوری کنند، جایگاه جدید برای سازمان تعیین کنند، دوباره بیاندیشند و سرانجام سازمان را متحول و بازسازی کنند.

این دو نویسنده با تحقیقات گسترده ای که بر روی شرکت های بزرگ مثل شرکت هواپیمایی ژاپن، نایت ریدر، 3 ام و میسیز فیلدز کوکیز نمودند توانستند با ارائه یک نمودار مسیری را رسم نمایند که دنیای آشنای گذشته باید از آن مسیر وارد دنیای ناشناخته آینده شود. آنها برای سازماندهی اصولی را ارائه می کنند که مدیران می توانند با استفاده از آنها از شیوه مدیریت بی اثر و مجوعه اندیشه های ثابت رهایی یافته و به رهبری ( پست مدرن یا پسانوگرایی ) روی آورند.

READ  برنامه ریزی منابع سازمانی ERP

اصول سازماندهی

در این کتاب 13 عامل مهم که موجب موفقیت سازمان و مدیریت شده است، ارائه می گردد. آنها عبارت اند از: ایجاد قدرت، تقویت شیوه مربیگری، افزایش مسئولیت های شغلی، تخصص پروری، جرئت بخشیدن، داشتن آمادگی در برابر هر نوع عامل خلاق و کارآفرینی، ایجاد تعادل و توازن، تداوم و پشتکار، ابراز بلوغ از نظر احساس، ارائه دیدگاه بلندمدت و سرانجام پافشاری بر روی عقیده یا نظریه.

مدیران می توانند در اجرای چهار اصل سازماندهی، که در زیر می آید، به این عوامل موفقیت آفرین توجه نمایند:

از مشتری پیشی بگیرید: شرکت های موفق پیش از اینکه مشتری متوجه نیازهای خود شود، آن را شناسایی می کنند و بازارهای جدیدی که نیازهای آینده او را تامین نمایند، به وجود می آورند.

شرکت را بر نرم افزار و نرم افزار را بر نیازهای مشتری متمرکز کنید: سازمان می تواند فرایندی ارائه نماید که بدان وسیله از اطلاعات و دانش موجود بیشترین بهره را ببرد. برای ایجاد ارتباط بین منابع داخلی، منابع خارجی و مشتری از تکنولوژی اطلاعاتی استفاده می شود.

به کسانی که به ارزش ها و دیدگاه های سازمان احترام می گذارند بیشترین پاداش را بدهید و آنها را بیش از دیگران ارضاء کنید: مدیر باید در واقع پیرو مجری فلسفه ای باشد که بر اساس آن کارکنان را به عنوان ارزشمندترین منبع سازمان به حساب آورد و آنهارا مطمئن سازد که اگر به ارزش ها و عقاید سازمان احترام قلبی بگذارند به بیشترین پاداش دست خواهند یافت.

اجازه بدهید قضاوت نهایی درباره کیفیت محصول به وسیله مشتری ارائه شود: شرکت های موفق برای تامین رضایت مشتری بیشترین تعهد را دارند و در این باره صد در صد احساس مسئولیت می کنند.

نتیجه

READ  امنیت سایبرنتیک

شرکت ها با رعایت این چهار اصل می توانند جهت انتقال به دوره بعد چارچوب مناسب به دست آورند. این اصول به مدیران کمک می کند تا منحنی را متحول سازند و سازمانی به وجود آورند که بر پایه اعتماد، صداقت، تعهد، گرایش به سوی نوآوری و رهبری قابل اعتماد گذاشته شود.

نویسندگان یادشده بر این باورند که برای محیط کنونی که به سرعت در حال تغییر و تحول است ارکان مدیریت سنتی سست شده و مناسب نمی باشند. آنها می گویند: تخیل انسانی باید بتواند خلا موجود را پر کند و برای دنیایی که در آستانه تحولی شگرف قرار گرفته است نمادهایی نوین خلق نماید.

در بازار رقابتی امروز، همه سازمان ها با چالش یکسانی روبرو هستند: جهش های قابل توجه و ناپیوسته در تفکر در مورد محصولات، فناوری ها و سبک های مدیریتی خود. در Jumping the Curve (تحول در منحنی: نوآوری و راه های استراتژیک در دوره انتقال)، مشاوران مدیریت معتبر بین‌المللی، نیکلاس ایمپاراتو و اورن هراری، چهار الزام استراتژیک را شناسایی می‌کنند: نوآوری، هوش، انسجام، و مسئولیت‌پذیری که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در این عصر در حال ظهور موفق شوند و پیشرفت کنند. آنها با تکیه بر مصاحبه ها، تحقیقات و مشاهدات دست اول، تصویر بزرگ تمدن در حال تغییر ما را با تشریح اقدامات خاصی که مدیران موفق امروز برای به دست آوردن نتایج انجام می دهند، به هم مرتبط می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.