هوش مصنوعی و منطق فازی

  • از
تصویر هوش مصنوعی و منطق فازی

منطق فازی نوعی نرم افزار هوش مصنوعی است. بنابراین، آن را زیر مجموعه ای از AI در نظر می گیرند. از آنجا که در حال انجام یک نوع تصمیم گیری است، می توان آن را به عنوان یکی از اعضای نرم افزار AI به حساب آورد.

منطق فازی در پردازش زبان طبیعی و کاربردهای مختلف فشرده در هوش مصنوعی استفاده می شود. منطق فازی به طور گسترده ای در سیستم های کنترل مدرن مانند سیستم های متخصص استفاده می شود. منطق فازی در شبکه های عصبی استفاده می شود زیرا از نحوه تصمیم گیری افراد بسیار سریعتر تقلید می کند.

دریک کلام،منطق فازی معتقد است که ابهام همیشه و همواره در جوهره و ماهیت علم بوده و می توان از آن بهره جست. برخلاف آنچه اکثراً معتقدند که باید تقریب ها را دقیق تر کرد تا در نتیجه آن بهره وری افزایش یابد. ضمن اینکه در منطق فازی باید به دنبال ساختن ماشین آلات و مدل هایی بود که ابهام را به عنوان بخشی از سیستم، هضم نموده و مدل سازی کند. زیرا تنها در این صورت است که می توان در سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی، رفتار و عکس العمل این گونه سیستم ها را به رفتار انسانی نزدیک نموده و به نتیجه دلخواه دست یافت.

بر همین اساس کاربرد منطق فازی در حل مسائل هوش مصنوعی، بیش از پیش درحال گسترش است. البته باید توجه داشت که مسائل بسیاری وجود دارند که حل آنها جز با انجام محاسبات دقیق ریاضی و پردازش حجم زیادی از داده ها ممکن نیست.

READ  شبکه های عصبی و منطق فازی

در سال 1948 ، آلن تورینگ مقاله ای نوشت، که آغاز یک دوره جدید را نشان می داد، عصر ماشین هوشمند، که پرسش هایی را مطرح کرد که هنوز باقی مانده است. رایانه، ماشینی که به انسان ها اجازه می داد طرز تفکر خود را خودکار کنند. با این حال، تفکر انسان دقیق نیست. اگر مجبور باشید اتومبیل خود را دقیقاً در یک مکان پارک کنید، دچار مشکلات شدید خواهید شد. برای اجازه رایانه به منظور تقلید از طرز تفکر انسان، نظریه های مجموعه های فازی و منطق فازی ایجاد شد. آنها باید به عنوان نظریه های رسمی ریاضی تلقی شوند.

با استفاده از تکنیک های منطق فازی ، محاسبات عصبی را می توان در استدلال نمادین ادغام کرد تا مشکلات پیچیده دنیای واقعی را حل کند. در حقیقت ، شبکه های عصبی مصنوعی ، سیستم های متخصص و سیستم های منطقی فازی ، در زمینه استدلال تقریبی ، ویژگی ها و تکنیک های مشترکی دارند.

در نتیجه چنین به نظر می رسد که تلفیق منطق (دو ارزشی و منطق فازی) بتواند توان عملیاتی کامپیوترها و بسیاری از تجهیزات و ادوات مورد استفاده بشر را، به میزان چشمگیری افزایش دهد و سهم مهمی در پیشرفت هوش مصنوعی تا حد نزدیک به هوش انسان، داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.