پیشرفت های رباتیک ایران

  • از
تصویر پیشرفت های رباتیک ایران

رباتیک، شاخه‌ای میان مهندسی و علم است که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق و علوم رایانه می‌شود. رباتیک شامل طراحی، ساخت، راه‌اندازی و کاربرد ربات‌ها می‌شود. همچنین سامانه‌های رایانه‌ای، کنترل، بازخورد حسگرها و پردازش اطلاعات نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

روباتیک شامل طراحی، ساخت، بهره برداری و استفاده از روبات ها می شود. هدف رباتیک این است که ماشین هایی را طراحی کند که بتواند به انسان ها کمک کند. رباتیک زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی اطلاعات، مکاترونیک، الکترونیک، مهندسی زیستی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کنترل، مهندسی نرم افزار، ریاضیات و غیره را ادغام می کند.

روباتیک ماشین هایی را توسعه می دهد که می توانند جایگزین انسان شوند و اعمال انسان را تکرار کنند. روبات ها می توانند در بسیاری از موارد برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند، اما امروزه بسیاری از آنها در محیط های خطرناک (از جمله بازرسی مواد رادیواکتیو ، تشخیص و غیرفعال سازی بمب)، فرایندهای تولید یا جایی که انسان نمی تواند زنده بماند (به عنوان مثال در فضا، زیر آب، در گرمای زیاد) استفاده می شوند.

روبات ها می توانند هر شکلی داشته باشند، اما برخی از آنها از نظر ظاهری شبیه انسان ها هستند. ادعا می شود که این امر در پذیرش روبات ها در برخی رفتارهای تکراری که معمولاً توسط افراد انجام می شود، کمک می کند. چنین روباتهایی سعی می کنند راه رفتن، بلند کردن، گفتار، شناخت یا هرگونه فعالیت انسانی دیگر را تکرار کنند. بسیاری از روبات های امروزی از طبیعت الهام گرفته اند و در زمینه رباتیک با الهام از زیست محیطی سهیم هستند.

برخی از روبات ها برای کارکردن به ورودی کاربر نیاز دارند در حالی که سایر روبات ها به صورت مستقل عمل می کنند. مفهوم ایجاد ربات هایی که می توانند به صورت خودکار کار کنند به زمان های کلاسیک برمی گردد، اما تحقیقات در مورد عملکرد و کاربردهای بالقوه روبات ها تا قرن بیستم رشد قابل توجهی نداشت.

READ  محصولات کشورهای جهان

در طول تاریخ ، اغلب توسط دانشمندان، مخترعان، مهندسان و تکنسین ها تصور می شده است که روباتها روزی قادر خواهند بود رفتارهای انسانی را تقلید کرده و وظایف خود را به شیوه ای شبیه به انسان مدیریت کنند.

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، روباتیک یک حوزه به سرعت در حال رشد است. تحقیق ، طراحی و ساخت ربات های جدید اهداف عملی مختلفی را اعم از داخلی ، تجاری یا نظامی انجام می دهد.

پیشرفت علم رباتیک در ایران تحسین برانگیز است و خوشبختانه در ایران علم رباتیک از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از این علم به عنوان یکی از عوامل رشد و پیشرفت اقتصادی نام برده می شود. در کشور هلند نیز دیدگاه مشابهی نسبت به این علم وجود دارد و ربات ها در زمینه های صنعتی کاربرد گسترده ای دارند. بر این اساس می توان از ربات ها به عنوان دستیار نیروی انسانی یا حتی در حوزه های پیشرفته تر نیز استفاده کرد. برگزاری مسابقات در ایران فرصت مناسبی است تا تیم های جوان و نوپا با مسابقات رباتیک بیشتر آشنا شده و با مقایسه خودشان با تیم های مطرح جهانی در پیشرفت این علم تاثیرگذار باشند.

با توجه به استعداد بالقوه و ذاتی بالایی که در بین آینده سازان و نخبگان جوان کشور عزیزمان مشاهده می کنیم همانگونه که در مسابقات جهانی رباتیک بارها به اثبات رسیده، مطمئناً با کمی توجه و برنامه ریزی در این رشته می توانیم به عنوان یکی از پیشگامان این دانش در دنیا مطرح شده و در زمره صادر کنندگان این صنعت نیز باشیم.

READ  سیمرغ 1402 اسکار 2024

نخستین ربات انسان‌نما سورنا در سال ۱۳۸۷ با ۸ درجه آزادی و نسل دوم آن در سال ۱۳۸۹ با ۲۲ درجه آزادی تحت حمایت انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران طراحی و ساخته شد.

در مقایسه با نسل سوم این ربات که ۳۱ درجه آزادی دارد و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۳۹۴ رونمایی شده است، ربات سورنا ۴ دارای ۴۳ درجه آزادی است. بهبود طراحی دست ربات، قابلیت گیرش اجسام مختلف با اشکال مختلف را فراهم کرده است.

ربات سورنا ۴ همچنین با طراحی بهینه سازه ربات، بومی‌سازی طراحی و ساخت عملگر و استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، با قد ۱.۷ متر و وزن ۶۸ کیلوگرم نسبت به نسل قبل خود کاهش یافته و ربات را به بستری مناسب برای پژوهش‌های دانشگاهی تبدیل کرده است.

در حالی که سرعت متوسط ربات سورنا ۳ در هنگام راه رفتن برابر ۰.۳ کیلومتر بر ساعت است، ربات سورنا ۴ با کمک طراحی مسیر دینامیکی و کنترل‌کننده‌های برخط، از قابلیت راه رفتن متداوم با سرعت ۰.۷ کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

ربات جدید قابلیت تشخیص چهره انسان و شمارش آن‌ها، تشخیص اشیا و یافتن موقعیت آن‌ها، تشخیص حرکت انسان، تشخیص گفتار و پاسخ دادن به آن‌ها را داراست.

همچنین با ترکیب حرکات تمام تنه ربات و هوش مصنوعی، ربات قابلیت گرفتن برخط اجسام، دنبال کردن چهره افراد و اشیا و تقلید حرکات انسان را دارد.

ده ربات انسان نمای معرفی شده توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا به شرح زیر است: ربات آواتار، ربات سفیر، ربات تحویل اقلام، ربات تحقیقاتی، ربات های انسان نمای دیجیتالی، ربات متصدی رستوران، ربات بازیگر، ربات فضانورد، ربات آموزشی، ربات انسان نمای همکاری جمعی.

به تازگی ایران از لشگر خط شکن ربات های دفاعی خود رونمایی کرد که شامل ربات های: ربات نافذ1، ربات نافذ2، ربات نافذ3، ربات غواص، ربات چک و خنثی، ربات کشف مواد، ربات تیرانداز و ربات آتش نشان و سایر ربات های امدادگر و دفاعی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.