کامپیوتر خودرو ECU

  • از
تصویر کامپیوتر خودرو ECU

واحد کنترل موتور (ECU) که معمولاً ماژول کنترل موتور (ECM) نیز نامیده می شود، نوعی واحد کنترل الکترونیکی است که مجموعه ای از محرک ها را روی یک موتور احتراق داخلی برای اطمینان از عملکرد بهینه موتور کنترل می کند. این کار را با خواندن مقادیر زیادی از حسگرها در محفظه موتور، تفسیر داده ها با استفاده از نقشه های عملکرد چند بعدی و تنظیم محرک های موتور انجام می دهد.

ECU های مدرن بر روی وظایف بیشتری از قبیل کنترل دما، فعال کردن کیسه هوا، کنترل کروز و … نظارت دارند. این در حالیست که وظیفه اصلی ایسیو کنترل نسبت صحیح احتراق و سوخت می باشد.

یک “ECU” یا به عبارت دیگر “سیستم مدیریت موتور” متشکل از ریزپردازنده های فوق سریع است که بسته به پارامترهای مختلف اندازه گیری شده برنامه های خود را که از قبل در تراشه برنامه ریزی شده اند، اجرا می کنند. ECU تمام عملکردهای موتور مانند زمان جرقه زنی و تزریق، مقدار تزریق، سوپاپ دریچه گاز، فشار توربو و غیره را مدیریت می کند. کنترل موتور بر اساس پارامترهای اندازه گیری شده مختلفی مانند دور موتور، درجه و غیره است.

اجزای ECU

ایسیو شامل کانکتورها و پین ها، پوسته یا بدنه اصلی که رادیاتور نیز گفته می شود، درپوش یا پوسته پایینی، پلاک و کیت یا برد الکترونیکی است که از مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، فرم دهنده سیگنال، چیپ های ارتباطی حافظ موقت و حافظه دائمی تشکیل شده است.

وظایف کامپیوتر خودرو یا ECU

از وظایف اصلی ایسیو می توان به دریافت و بررسی اطلاعات سنسورها، صدور دستور به بخش های مختلف، جلوگیری از سرقت خودرو، کنترل سرعت، شتاب و دور موتور ماشین، کنترل مصرف سوخت، نظارت بر عملکرد خودرو در شرایط بحرانی، نشان دادن معایب خودرو، ثبت وضعیت خودرو و تحلیل اطلاعات و کمک به کارشناسی خودرو اشاره کرد.

READ  ملاصدرا

انواع سنسورهای ایسیو

ایسیو یا کامیپوتر خودرو برای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد سنسور های مختلف خودرو به آن کمک می کنند تا کارش را بهتر انجام دهد. این سنسورها عبارت اند از: سنسور اکسیژن، سنسور فشار، سنسور دریچه گاز، سنسور دمای آب، سنسور دمای هوا، سنسور ضربه و سنسور دور موتور.

محل نصب ایسیو خودرو

محل نصب ECU در هر خودرو متفاوت است و به سازنده آن بستگی دارد و می‌تواند داخل اتاق خودرو، زیر داشبورد و کنار موتور قرار ‌گیرد. بنابراین محل قرارگیری آن به سازنده و مدل خودرو بستگی دارد.

انواع برندهای ایسیو خودرو

از برندهای معتبر ایسیو خودرو در جهان می توان به زیمنس (Siemens) آلمان بکار رفته در خودروی پراید، رانا، تیبا و ساینا، دلکو (Delco) آمریکا بکار رفته در کادیلاک و دوو، فورد (Ford) آمریکا، مگنتی مارلی (Magneti Marelli) ایتالیا بکار رفته در خودروهای پژو پارس و پژو 405، نیپون دنسو (Nippon Denso) ژاپن بکار رفته در خودروهای نیسان، تویوتا، هوندا و سوزوکی، بوش (Bosch) آلمان بکار رفته در زانتیا و ساجم (Sagem) فرانسه بکار رفته در پژو 206، سمند و پیکان انژکتوری اشاره کرد.

دلایل خرابی ایسیو

از دلایل رایج خرابی ایسیو خودرو می توان به جدا کردن کابل باتری هنگام روشن بودن خودرو، تست وایر شمع روی بدنه، نفوذ آب به درون ایسیو، تماس پین های کامپیوتر، باتری به باتری کردن خودرو در هنگام روشن نشدن و دستکاری بدنه کامپیوتر ماشین اشاره کرد.

نحوه عملکرد ECU

اساسا ECU موتور، تزریق سوخت و در موتورهای بنزینی، زمان جرقه برای احتراق آن را کنترل می کند. موقعیت داخلی موتور را با استفاده از سنسور موقعیت میل لنگ تعیین می کند تا انژکتورها و سیستم جرقه زنی دقیقاً در زمان صحیح فعال شوند. در حالی که به نظر می رسد این چیزی است که می تواند به صورت مکانیکی انجام شود (و در گذشته بود)، اکنون کمی بیشتر از آن وجود دارد.

READ  یادگیری عمیق

یک موتور احتراق داخلی اساساً یک پمپ هوای بزرگ است که با استفاده از سوخت انرژی خود را تامین می کند. همانطور که هوا مکیده می شود، باید سوخت کافی برای ایجاد قدرت برای حفظ کارکرد موتور در حالی که مقدار مفیدی برای به حرکت درآوردن خودرو در صورت نیاز باقی می ماند، تامین شود. این ترکیب هوا و سوخت را “مخلوط” می نامند. نسبت این مخلوط از طریق سنسور دریچه گاز کامل می شود.

 نه تنها مقدار مخلوط مهم است، بلکه نسبت آن مخلوط باید صحیح باشد. سوخت بیش از حد – اکسیژن بسیار کم، هردو موجب احتراق کثیف و بیهوده است. اینک ECU وظیفه کنترل تزریق سوخت، احتراق و اجزای جانبی موتور را با استفاده از معادلات و جداول عددی ذخیره شده دیجیتالی به جای ابزارهای آنالوگ بر عهده دارد.

پیچیدگی اجرای همه این کنترل‌ها، همه این ورودی‌ها و همه این خروجی‌ها مستلزم قابلیت تشخیصی نسبتاً پیشرفته‌ای است. ورودی ها و خروجی های یک ECU به صورت جداگانه توسط پردازنده، اغلب ده ها بار در ثانیه، نظارت می شود تا اطمینان حاصل شود که در محدوده تحمل های تعیین شده در نرم افزار قرار دارند. اگر قرائت سنسور برای مدت زمان از پیش تعیین شده خارج از این تلورانس ها باشد، یک خطا ثبت می شود و یک کد خطا برای بازیابی توسط تکنسین ذخیره می شود.

علائم خرابی کامپیوتر خودرو

گاهی برخی نشان ها به ما کمک می کند که از خراب شدن کامپیوتر خودرو مطلع شویم. مواردی مانند روشن نشدن موتور، روشن شدن بدون دلیل چراغ چک، عدم اتصال دستگاه دیاگ به  ECU، روشن نشدن پمپ بنزین ماشین، ایجاد مشکل در پدال برقی گاز، بروز اختلال در عملکرد سنسورها و حسگرهای خودرو و … نشان دهنده وجود مشکل در کامپیوتر ماشین هستند.

READ  دانش بنیان شدن صنایع بزرگ

شرکت دانش بنیان “سازه پویش” گروه قطعات خودرو عظام بعد از چند سال تلاش  مستمر توانست به دانش پیاده سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار، کالیبراسیون و ساخت قطعات کامپیوتر خودرو (ECU) دست یابد. قطعات خودرو گروه عظام که با بالاترین کیفیت روز دنیا و تحت لایسنس شرکت های مطرح بین المللی ساخته می شود، هم اکنون به‌کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و ایتالیا صادر می شود.

وسایل نقلیه مدرن نسبت به گذشته با تحمل‌های بسیار سخت‌تر ساخته می‌شوند، با این حال هنوز در معرض تغییرات تولید، سایش مکانیکی و جنبه‌های محیطی هستند. به این ترتیب، آنها قادر به تطبیق با تغییرات تدریجی در عملکرد موتور هستند.

این سازگاری‌ها نه تنها برای فیلترهای هوا منظور شده، بلکه برای بسیاری از سیستم‌های موتور یا گیربکس اعمال می‌شوند. از آنجایی که اجزای سیستم های هیدرولیک فرسوده می شوند، برای جبران نیاز به تغییر در زمان فعال سازی شیر برقی دارند. به طور مشابه، با فرسودگی موتور، قابلیت پمپ هوا اندکی کاهش می‌یابد و زاویه باز شدن دریچه گاز باید تغییر کند تا سرعت دور آرام درست حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.