تغییرات اقلیمی و آب و هوایی 2021

  • از
تغییرات اقلیمی و آب و هوایی 2021 تصویر

به نظر می رسد عناوین مربوط به وضعیت آب و هوایی اخیر از یک کتاب علمی تخیلی بیرون آمده باشد. کشورهای جهان نمی توانند آتش های گسترده را حتی در قطب شمال کنترل کنند. از طرفی نیز در برخی از نقاط جهان سیل خسارات عظیمی را به بار می آورد.

این تغییرات آب و هوایی با متوسط گرم شدن فقط 1.1 درجه سانتیگراد (1.98 درجه فارنهایت)در سطوح قبل از صنعت رخ می دهد. جدیدترین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)  (از معتبرترین نهاد های جهان در زمینه آب و هوا) نشان می دهد که این فقط طعمی از آینده است.

گزارش ها نشان می دهد که جهان احتمالا در دو دهه آینده به میزان 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) گرم می شود یا از آن فراتر می رود. سوال اینجاست که آیا ما می توانیم گرمایش را در این حد محدود کنیم و از شدیدترین تاثیرات آب و هوایی جلوگیری کنیم ؟

در اینجا به 5 دسته از این اقدامات نگاهی می اندازیم:

ما در مسیر رسیدن به 1.5 درجه سانتیگراد گرم شدن در دو دهه آینده هستیم. لذا باید نسبت به کاهش گازهای گلخانه ای اقدام نماییم.

محدود کردن گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن هنوز در دسترس نیست، اما نیاز به تغییرات دگرگون کننده دارد. از این رو تلاشها در جهت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای نباید در مقیاس کوچک، بلکه وسیع و جاه طلبانه باشد.

درک ما از آب و هوا نشان می دهدکه دخالت های انسانی بیش از هر زمانی موجب تغییرات آب و هوایی شده است بطوریکه گزارشها نشان می دهد که فعالیت های انسانی حداقل از سال 2006 موجب 84 تا 90 درصد از این میزان افزایش گرمایش زمین است.

READ  گزارش جمعیتی جهان 2022

تغییراتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم در تاریخ اخیر بی سابقه بوده و بر همه مناطق جهان تاثیر خواهد گذاشت.

هر کسری از درجه گرم شدن منجر به تاثیرات خطرناک تر و پر هزینه تری می شود. بنابراین این تغییرات چه مربوط به شدت و فراوانی بارندگی، شدت خشکسالی و امواج گرما، ذوب شدن صفحات یخ، بالا آمدن دریاها، ازبین رفتن گونه ها و اسیدی شدن اقیانوس ها و … باشند برای ما بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.