سازمان ملل متحد

  • از
تصویر سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد یک سازمان بین المللی است که در سال 1945 تأسیس شد. در حال حاضر از 193 کشور عضو تشکیل شده است، سازمان ملل متحد و فعالیت های آن بر اساس اهداف و اصول مندرج در منشور موسس آن هدایت می شوند. سازمان ملل در طول سال ها تکامل یافته است تا با دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، همگام شود.

اما یک چیز ثابت مانده است: این یک مکان روی زمین است که در آن همه کشورهای جهان می توانند دور هم جمع شوند، درباره مشکلات مشترک بحث کنند و راه حل های مشترکی را بیابند که به نفع همه بشریت باشد.

سازمان ملل متحد یک سازمان بین المللی بین دولتی متشکل از دولت های مستقل است و متعهد به ارتقای همکاری بین کشورها در زمینه حقوق بین الملل، امنیت بین المللی، توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، حقوق بشر، آزادی های مدنی، آزادی سیاسی، دموکراسی و تحقق جهانی پایدار است. صلح سازمان ملل متحد در سال 1945 پس از جنگ جهانی دوم به منظور جایگزینی جامعه ملل برای جلوگیری از جنگ و ایجاد بستری برای گفتگو بین کشورها تأسیس شد. سازمان ملل متحد برای دستیابی به اهداف خود، آژانس های فرعی زیادی دارد. مقر سازمان ملل متحد در منهتن، شهر نیویورک، ایالات متحده است و تحت صلاحیت فراسرزمینی است. دفاتر اصلی دیگر در ژنو، نایروبی و وین هستند.

سازمان ملل متحد دارای شش سازمان عملیاتی اصلی است: مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دیوان بین المللی دادگستری، دبیرخانه سازمان ملل متحد، و شورای قیمومت، اگرچه شورای قیمومیت از سال 1994 غیرفعال بوده است. سیستم سازمان ملل متحد شامل بسیاری از آژانس‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های تخصصی، از جمله گروه بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی، برنامه جهانی غذا، یونسکو، یونیسف و… است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) ارگان اصلی سیاستگذاری سازمان است. این انجمن که همه کشورهای عضو را در بر می گیرد، یک انجمن منحصر به فرد برای بحث چندجانبه در مورد طیف کامل مسائل بین المللی تحت پوشش منشور ملل متحد فراهم می کند. هر یک از 193 کشور عضو سازمان ملل دارای رای مساوی هستند. مجمع عمومی همچنین تصمیمات کلیدی برای سازمان ملل از جمله: انتصاب دبیرکل به پیشنهاد شورای امنیت، انتخاب اعضای غیر دائم شورای امنیت و تصویب بودجه سازمان ملل می گیرد.

READ  برندگان اسکار 2023

شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد. 15 عضو دارد و هر عضو یک رای دارد. در این میان کشورهای امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان 5 عضو دائم بوده و 10 عضو غیر دائم نیز برای یک دوره دو ساله انتخاب می شوند. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از تصمیمات شورا هستند. شورای امنیت در تعیین وجود تهدید علیه صلح یا اقدام تجاوزکارانه رهبری می کند. از طرفین اختلاف می‌خواهد که آن را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند و روش‌های تعدیل یا شرایط حل و فصل را توصیه می‌کند. در برخی موارد، شورای امنیت می تواند به اعمال تحریم ها متوسل شود یا حتی اجازه استفاده از زور را برای حفظ یا بازگرداندن صلح و امنیت بین المللی بدهد.

شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد United Nations Economic and Social Council  معروف به اکوسوک (ECOSOC) یکی از پنج رکن اصلی سازمان ملل متحد است که فصل دهم منشور به آن اختصاص دارد. این شورا مسئولیت توجه و رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی و امور مربوط به ۱۴ آژانس تخصصی سازمان ملل را به عهده دارد. تعداد اعضای شورا هم اکنون ۵۴ عضو است که از بین ۵ منطقه جغرافیایی سازمان ملل برای یک دوره سه ساله توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

اما نقش دیوان بین المللی دادگستری حل و فصل اختلافات حقوقی ارائه شده توسط دولت ها و ارائه نظرات مشورتی در مورد مسائل حقوقی ارجاع شده توسط ارگان های مجاز سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی، مطابق با حقوق بین الملل است. دیوان به اختلافات بین کشورها بر اساس مشارکت داوطلبانه کشورهای مربوطه تصمیم گیری می کند. اگر کشوری با شرکت در رسیدگی موافقت کند، موظف است از تصمیم دادگاه تبعیت کند. مقر دادگاه در کاخ صلح در لاهه (هلند) است. دیوان بین المللی دادگستری متشکل از 15 قاضی است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت برای دوره های 9 ساله انتخاب می شوند.

READ  تاریخچه بورس ایران

دبیرخانه سازمان ملل متحد کارهای روزمره سازمان ملل را طبق دستور مجمع عمومی و دیگر ارگان های اصلی سازمان انجام می دهد. دبیرکل رئیس دبیرخانه است که ده‌ها هزار کارمند سازمان ملل در ایستگاه‌های وظیفه در سراسر جهان کار می‌کنند. کارکنان سازمان ملل در سطح بین‌المللی و محلی استخدام می‌شوند و در ایستگاه‌های وظیفه و مأموریت‌های حافظ صلح کار می‌کنند. خدمت به آرمان صلح در دنیایی خشن، شغلی خطرناک است. از زمان تأسیس سازمان ملل متحد، صدها مرد و زن شجاع جان خود را در راه خدمت به آن داده اند.

شورای قیمومیت در 1 نوامبر 1994، یک ماه پس از استقلال پالائو، آخرین قلمرو مورد اعتماد سازمان ملل متحد، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. منشور سازمان ملل متحد شورای قیمومت را به عنوان یکی از ارگان های اصلی سازمان ملل متحد تأسیس کرد و وظیفه نظارت بر اداره سرزمین های امانتی را که تحت سیستم قیمومیت بین المللی قرار دارند به آن محول کرد. اهداف اصلی سیستم بین المللی قیمومیت ارتقای پیشرفت ساکنان مناطق امانت و توسعه تدریجی آنها به سمت خودگردانی یا استقلال بود. شورای قیمومیت از پنج عضو دائمی شورای امنیت – چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده تشکیل شده است. اهداف سیستم قیمومیت تا حدی محقق شده است که همه مناطق امانت به عنوان دولت های جداگانه و یا با پیوستن به کشورهای مستقل همسایه به خودمختاری یا استقلال دست یافته اند.

افسر ارشد اداری سازمان ملل، دبیر کل، سیاستمدار و دیپلمات پرتغالی در حال حاضر آنتونیو گوترش است که اولین دوره پنج ساله خود را در اول ژانویه 2017 آغاز کرد و در 8 ژوئن 2021 مجدداً انتخاب شد. بودجه سازمان از طریق کمک های ارزیابی شده و داوطلبانه از کشورهای عضو آن تامین می شود. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  در این دوره به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی و گزارشگر کمیته خلع سلاح این سازمان انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.