سیستم پشتیبان تصمیم

  • از
تصویر سیستم پشتیبان تصمیم

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری زیرمجموعه‌ای از هوش تجاری هستند که هدف آن ها کمک به سازمان‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه برای کسب و کار براساس تعداد زیادی از داده‌های تجزیه و تحلیل شده است.

سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) یک سیستم اطلاعاتی است که از فعالیتهای تصمیم گیری تجاری یا سازمانی پشتیبانی می کند. DSS به مدیریت، عملیات و سطوح برنامه ریزی یک سازمان (معمولاً مدیریت میانی و بالاتر) کمک می کند و به مردم در تصمیم گیری در مورد مشکلاتی که ممکن است به سرعت در حال تغییر باشند و به راحتی از قبل مشخص نشده اند کمک می کند.

سیستم پشتیبان تصمیم گیری DSS یک سیستم اطلاعاتی است که به یک تجارت و کسب و کار در زمینه فعالیت‌های تصمیم گیریِ نیازمند قضاوت، عزم راسخ و دنباله‌ای از اقدامات، کمک می‌کند. سیستم اطلاعات با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ‌های غیر ساختاری و جمع‌آوری اطلاعاتی که به حل مشکلات و تصمیم گیری کمک می‌کنند، برای مدیریت سطح متوسط ​​و سطح بالای سازمان استفاده می‌شود. سیستم پشتیبان تصمیم یا توسط انسان، یا به طور خودکار و یا به صورت ترکیبی از هر دو طراحی می‌شود.

یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری معمولی دارای چهار جزء است: مدیریت داده ها، مدیریت مدل، مدیریت دانش و مدیریت رابط کاربر.

اصطلاح ابزارهای پشتیبانی تصمیم یا سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) به طیف وسیعی از ابزارهای مبتنی بر رایانه (مدل های شبیه سازی ، و/یا تکنیک ها و روش ها) اشاره می کند که برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل تصمیم گیری و فرآیندهای مشارکتی توسعه یافته است.

READ  مدیریت استراتژیک

DSS از اطلاعات خلاصه، استثناها، الگوها و روندها با استفاده از مدل های تحلیلی استفاده می کند. سیستم پشتیبانی تصمیم در تصمیم گیری کمک می کند اما لزوماً خود تصمیم نمی گیرد. تصمیم گیرندگان اطلاعات مفیدی را از داده های خام، اسناد، دانش شخصی و/یا مدل های تجاری برای شناسایی و حل مشکلات و تصمیم گیری جمع آوری می کنند.

در ادامه به برخی از ویژگی های DSS اشاره می کنیم:

حمایت از تصمیم گیرندگان در مشکلات نیمه ساختار یافته و بدون ساختار.

پشتیبانی از مدیران در سطوح مختلف مدیریتی، اعم از مدیران ارشد تا مدیران خطی.

پشتیبانی از افراد و گروه ها، مشکلات ساختاری اغلب مستلزم مشارکت چندین فرد از بخشها و سطح سازمانهای مختلف است.

پشتیبانی از تصمیمات متقابل یا متوالی.

پشتیبانی از هوش، طراحی، انتخاب و اجرا.

پشتیبانی از انواع فرایندها و سبک های تصمیم گیری.

DSS ها به مرور زمان سازگار هستند.

DSS بر مبنای بهره گیری های حاصله از کامپیوتر، تصمیم گیرندگان را یاری می نمایند و امکان ترکیب بهترین قابلیت های بشر و کامپیوتر را توامان فراهم می کند. بشر از قابلیت اعجاز انگیز تشخیص الگو های مربوط از میان الگو های متعدد موجود در تصمیم خاص برخوردار است و برای این کار نیازمند دستیابی به اطلاعات و داده های مربوط به آن تصمیم می باشد.

کامپیوتر نیز از سرعت، دقت و صحت بیشتری در امر اداره کردن مقادیر زیادی از داده ها برخوردار می باشد. هدف سیستم پشتیبانی تصمیم  DSS، تکمیل قدرت تصمیم گیری بشر با قابلیت های دستکاری و تغییر داده های کامپیوتر می باشد.

READ  فضای ذخیره سازی ابری

طرح DSS باید ابتدا وظایف محوله به کامپیوتر را تعیین نماید و بقیه امور را بر عهده  تصمیم گیرنده قرار دهد و لذا درجه مشارکت و مساعدت کامپیوتر در تصمیم گیری های مختلف از صفر تا صد درصد متغییر می باشد.

همینطور در پایان به برخی از مزایای DSS اشاره می کنیم:

کارایی و سرعت فعالیتهای تصمیم گیری را افزایش می دهد.

کنترل، رقابت پذیری و قابلیت تصمیم گیری آینده سازمان را افزایش می دهد.

ارتباطات بین فردی را تسهیل می کند.

یادگیری یا آموزش را تشویق می کند.

از آنجا که بیشتر در تصمیمات غیر برنامه ریزی شده استفاده می شود، رویکردهای جدیدی را آشکار می کند و شواهد جدیدی را برای یک تصمیم غیر معمول ارائه می دهد.

به خودکارسازی فرایندهای مدیریتی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.