جایزه موسیقی باربد

  • از
تصویر جایزه موسیقی باربد

جایزه باربد (Barbad award) تندیسی است که به برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر اهدا می‌شود. با نظر برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، از سی و یکمین دوره جشنواره، اهدای جایزه باربد به برگزیدگان، آغاز شده‌است. مجموعاً در ۷ گرایش، ۱۶ جایزه باربد اهدا می‌شود. جایزه باربد در دوره‌های سی و چهارم و سی و پنجم از جشنواره موسیقی فجر حذف شد و در سی و ششمین دوره در سال ۱۳۹۹ مجدداً به جشنواره برگشت‌.

برندگان سال 1394

جایزه باربد در سی ویکمین دوره جشنواره در سال 1394 در بخش بهترین آلبوم موسیقی ایرانی به اردشیر کامکار برای آلبوم (یقین گمشده)، در بخش بهترین خواننده موسیقی ایرانی به علیرضا قربانی با آلبوم (قطره های باران)، در بخش بهترین آهنگساز موسیقی ایرانی به هوشنگ کامکار برای آلبوم (کوچ بنفشه ها)، در بخش بهترین آلبوم موسیقی ایرانی با کلام به تهمورس پورناظری و همایون شجریان برای آلبوم (نه فرشته ام، نه شیطان)، در بخش بهترین آهنگساز موسیقی کلاسیک به امین هنرمند برای آلبوم (شکوه های بی کلام) و در بخش بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک به شهرداد روحانی برای آلبوم (باغ ایرانی) تعلق گرفت.

همینطور این جایزه در بخش موسیقی فیوژن به محسن شریفیان برای آلبوم (گذر)، در بخش موسیقی تلفیقی به گروه دارکوب برای آلبوم (نوکوب)، در بخش بهترین آلبوم موسیقی پاپ به بهروز صفاریان برای آلبوم (عشق یعنی)، در بخش بهترین آهنگساز موسیقی پاپ به چارتار برای آلبوم (باران تویی) و در بخش موسیقی نواحی به سهراب محمدی برای آلبوم (شمال خراسان) تعلق گرفت.

برندگان سال 1395

جایزه بهترین موسیقی باربد در سال 1395 به ترتیب در بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی به نوید دهقان برای آلبوم (از جان و از دل)، دربخش خوانندگی موسیقی دستگاهی به مهدی شهسوار برای آلبوم (بیات ترک) و دربخش موسیقی دستگاهی بی کلام به بهزاد رواقی برای آلبوم (درنگ) تعلق گرفت.

READ  مشاغل 24در7

همینطور درموسیقی ایرانی در بخش آهنگسازی به شروین مهاجر برای آلبوم (کهن کمان) و مهیار علیزاده برای آلبوم (دخت پریوار)، در بخش آهنگسازی کلاسیک به پیمان سلطانی برای آلبوم (گفت و شنید) و علیرضا مشایخی برای (گرند کنسرتو)، در بخش آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام به حمزه یگانه برای (کاهگل) و دربخش خوانندگی موسیقی ایرانی به علیرضا قربانی برای (من عاشق چشمت شدم) و همایون شجریان برای (خداوندان اسرار) تعلق گرفت.

علاوه بر این درموسیقی پاپ در بخش بهترین آهنگسازی به اشکان ماهری برای (پرگار) و رضا آریایی برای (خط پا) و در بخش آهنگسازی بی کلام به مهبد شفیع نژاد برای (سکوت آبی) تعلق گرفت.

برندگان سال 1396

در این سال جایزه باربد در موسیقی دستگاهی بی کلام به قاسم رحیم زاده برای (آواز رود)، در موسیقی کلاسیک به کارن کیهانی برای (باغ بی برگی) و علیرضا مشایخی برای (سپکتروم)، در بخش موسیقی تلفیقی با کلام به میلاد درخشانی برای (حرف بزن) و در بخش موسیقی تلفیقی بی کلام به گلنوش صالحی برای (ده تیر) تعلق گرفت.

همینطور در موسیقی پاپ در بخش برترین خواننده به مهدی یراحی برای (آینه قدی)، در بخش برترین آهنگسازی به کاوه یغمایی برای آلبوم (ناگهان رفته) و درآهنگسازی موسیقی معاصر به کاوه صالحی برای (این هم حکایتی است)، در خوانندگی موسیقی معاصر به علیرضا قربانی برای (فروغ) و در موسیقی معاصر بی کلام به میلاد درخشانی برای آلبوم (نقطه پرگار) تعلق گرفت.

برندگان سال 1399

اما در سال های 1397 و 1398 این جایزه از فهرست جوایز جشنواره فجر حذف گردید اما در سال 1399 مجددا به لیست جوایز اضافه شده و در بخش های مختلف به هنرمندان زیر تعلق گرفت.

READ  ترسیم پرچم عراق با فتوشاپ

در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک به کاوه میرحسینی برای آلبوم (اشراق)، در بخش اجرای موسیقی نواحی به حمزه مقدم برای آلبوم (حمزه سیا)، در بخش خوانندگی موسیقی نواحی به ابوالحسن خوشرو برای (طالبا و موسیقی)، در بخش آهنگسازی دستگاهی به بهمن فریادرس برای (پرواز و آواز)، در بخش اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام به هوشمند عبادی برای (نایی) و در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی به مجتبی عسگری برای (عشیران تعلق) تعلق گرفت.

علاوه بر این در بخش آهنگسازی و اجرای بخش پاپ و تلفیقی بی کلام به مصطفی قناعت برای آلبوم (کبوتر خانه)، در بخش آهنگسازی پاپ و تلفیقی با کلام به گروه داماهی برای آلبوم (در من برو شکر) و در بخش خوانندگی پاپ و تلفیقی به پویا کلاهی برای (طاووس پربسته) تعلق گرفت.

همینطور در موسیقی معاصر و در بخش ارکسترال با کلام به امیر پورخلجی برای (عاشق کیست)، در بخش ارکسترال ایرانی به وحید تاج برای (از برگ ها) و در بخش بهترین ناشر به ماهور (محمد موسوی) تعلق گرفت.

اجراهای آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، به‌صورت مجازی پخش ‌شد و هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش کردند.

فراخوان بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده منتشر شد.

READ  محدودیت های جدید اینستاگرام

فراخوان بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین نامه جشنواره با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه های دینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و همچنین شناسایی، تبیین چهارچوب ها و استانداردهای کیفی گونه های مختلف موسیقی تهیه و تنظیم شده است.

امید است با برگزاری منظم و پربار این قبیل جشنواره ها در بخش هنری و موسیقایی، علاوه بر حمایت از هنرمندان این مرزوبوم، بالابردن سطح فرهنگ و خودشکوفایی ملی، نسبت به معرفی بهترین آثار برگزیده اقدام گردد تا مخاطبان دنیای موسیقی نیز بیش از پیش با موسیقی فاخر و هنرمندان فاخر کشورمان آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.