زنان سیاست مدار جهان

  • از
تصویر زنان سیاست مدار جهان

سیاست نقش مهم و بزرگی در کنترل و مدیریت مسائل اجتماعی هر ملتی ایفا می کند از این رو حوزه ای اساسی و حیاتی برای هر کشور به شمار می آید. از دیرباز این بخش همواره عرصه جولان مردان بوده و کمتر دیده شده که زنان به این عرصه وارد شوند و به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کنند. در واقع باور عمومی این است که زنان کمتر به دنیای سیاست علاقه دارند.

با این وجود در دهه های اخیر بر مشارکت زنان در عرصه سیاست افزوده شده و هر ساله شاهد ظهور زنان سیاستمدار قدرتمندی بوده ایم که اکنون یا در همین اواخر رهبریت سیاسی کشورهای قدرتمندی را در اختیار داشته اند؛ زنانی مانند هیلاری کلینتون، ایندرا گاندی، مارگارت تاچر، آنگلا مرکل، یولیا تیموشنکو، گولیندا گرابار کیتاروویچ، ایوانکا ترامپ و بسیاری دیگر.

کمتر از ۱۰ درصد اعضای سازمان ملل متحد را زنان تشکیل داده‌اند، اما همین شمار اندک به‌قدری قدرتمند هستند که توانسته‌اند با تلاش‌های هوشمندانه خود در تحولات اخیر جهان تاثیر شگرفی داشته باشند و نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

زنانی که تاریخ را تغییر داده‌اند و با ثروت، نفوذ رسانه‌ای و قدرت کلام خود در مقابل افکار جنسیت‌زده ایستادگی کرده‌اند، اکنون شانه‌به‌شانه مردان سرشناس و چه‌بسا برتر از آنها در تلاش برای ساختن جهانی بهتر هستند.

.

در این میان بد نیست ابتدابه نخستین زنانی که در عرصه سیاست حضور یافتند نگاهی بیاندازیم:

ایزابل پرون آرژانتینی

این زن آرژانتینی اولین زنی است که در امریکای لاتین و نیم کره غربی زمین بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده .جالب است بدانید که ایزابل در یک خانواده کاملا معمولی بزرگ شد به قدری که بعد از فوت پدرش در کلاس پنجم مدرسه را رها و ترک تحصیل کرد و بعدها در کلوب ها و کافه ها مشغول به کار شد. او در یکی از همین کلوب ها بود که با همسرش خوآن پرون آشنا شد این در حالی بود که پس از مدتی او به عنوان سومین همسر رئیس جمهور آرژانتین لقب گرفت تا جایی که بعد از به اینکه خوآن پرون به رئیس جمهوری رسید  ایزابل همسر او توسط آرا  به عنوان معاون رئیس جمهور وارد عالم سیاست شد؛ اما زمان زیادی به طول نیانجامید که با مرگ همسرش به عنوان اولین رئیس جمهور زن آرژانتین شناخته شد که  به دنبال این موضوع هم کودتای نظامی علیه او شکل گرفت.جالب است بدانید که این رئیس جمهور ناکام بعد از کودتا و آزادی از زندان به کشور اسپانیا پناهنده شد و دادگاه اسپانیا هم در تمام آن مدت از استرداد او به آرژانتین امتناع کرد.

آنگلا مرکل آلمانی

آنگلا مرکل از ۲۲نوامبر سال ۲۰۰۵ و در سه دوره پیاپی به عنوان صدر اعظم آلمان بر مسند قدرت تکیه زده است تا جایی که در دنیا به این سیاستمدار ۶۳ساله لقب مارگارت تاچر قرن بیست و یکم را داده اند. جالب است بدانید که تحصیلات آنگلا مرکل در حوزه فیزیک و شیمی بوده ؛ به قدری که او در انقلابهای سال ۱۹۸۹ به عنوان یک فیزیکدان و با مدرک دکتری شیمی فیزیک پا به عرصه سیاست گذاشته است و در سال ۱۹۹۰ با قرار گرفتن در جایگاه سخنگوی دولت آلمان شرقی به چهره سیاسی خود شکل جدی تری داده تا جایی که تا به امروز و در سال ۲۰۱۶ او از سوی مجله فوربز برای ۱۰سال پیاپی لقب قدرتمندترین زن جهان را از آن خود کرده است.

READ  تدابیر حکومتی کوروش

سیریماو بندارانایکه سریلانکا

او اولین نخست وزیر زن دنیاست که در سریلانکا به این پست سیاسی رسید. از طرفی دیگر او رهبر حزب آزادی این کشور نیز بود؛ اما نکته جالب توجه درباره این زن سیاسی این است که سیاست جزیی از خانواده او محسوب می شد از آنجایی که همسر او از نخست وزیران قبلی سریلانکا بود و دخترش یکی از رئیس جمهورهای این کشور تا جایی که او دوران سوم نخست وزیری خود را زیر نظر ریاست جمهوری دخترش گذراند.


الن جانسون سیرلیف لیبریایی

در آفریقا به او لقب بانوی آهنین داده اند. چون او کسی است که در قاره افریقا توانست  عنوان اولین زن رئیس جمهور را از آن خود کند و تا قبل از آن در دولت های قبلی این کشور به عنوان وزیر امور مالی و دارایی شاخته شود. سیرلیف با اینکه در سال ۱۹۹۷ در رقابت های انتخاباتی کشورش ناکام ماند ولی سرانجام توانست در سال ۲۰۰۵پیروز این رقابت ها باشد. این زن افریقایی در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه صلح نوبل شد. جالب است بدانید که سیرلیف ۷۸ساله در ۱۷سالگی ازدواج کرد اما چند سال بعد از همسرش جدا شد و همان ازدواج برای او ۴فرزند به جا گذاشت.

بی نظیر بوتو پاکستانی

این سیاستمدار پاکستانی در دو دوره نخست وزیر این کشور از حزب مردم بوده است. به بی نظیر بوتو لقب اولین زن سیاستمدار مسلمان را می دهند که بر منصب نخست وزیری تکیه زد. زندگی بی نظیر بو تو پر از فراز و فرودهای عجیب و غریب است به شکلی که اگر نگاهی به زندگینامه او بیندازید متوجه این موضوع خواهید شد. تجربه ترورهای پی در پی گرفته تا تبعید هشت ساله او به دوبی و بریتانیا؛ تجربه های تروری که در نهایت در سال ۲۰۰۷ عملی شد و بوتو به واسطه آن در استان پنجاب پاکستان به ضرب گلوله به قتل رسید. خوب است بدانید که  بی نظیر بوتو  رگ و ریشه  ایرانی هم داشته؛ چون می گویند مادر بی نظیر بوتو نصرت اصفهانی از کردهای ایران بوده است.

READ  صرفه جویی در مصرف

مارگارت تاچر انگلیسی

هیچ کس فکر نمی کرد بعدها دنیا به دختری که فارغ التحصیل رشته هنر از دانشگاه آکسفورد باشد لقب بانوی آهنی را بدهد .کسی که بعدها از زندگی او فیلمی با همین نام و با بازی مریل استریپ  ساخته شد. تاچر نام و آوازه خوشی در بین ما ایرانی ها ندارد اما با این حال او نخستین نخست وزیر زن تاریخ بریتانیا است که در چند دوره پیاپی توانست سمت خود در این کشور حفظ کند. او را به لحاظ سیاستمداری در بریتانیا می توان یک انگلیسی تمام عیار دانست تا جایی که افراد زیادی تاچر را به لحاظ سیاستمداری در بریتانیا هم رده وینستون چرچیل می دانند به شکلی که بعد از او از شگردهای سیاسی این زن آهنی به عنوان «تاچریسم» در سیاست یاد می کنند.

دیلما روسف برزیلی

تا چند سال پیش بعد از آنگلا مرکل در دنیا او را به عنوان دومین زن قدرتمند جهان می شناختند. دیلما یک مادر بلغاری و یک پدر برزیلی دارد. کسی که در سال ۲۰۱۰ توانست   به عنوان اولین زن و ۳۶امین رئیس جمهور کشور برزیل شناخته شود؛ ولی در نهایت وداع خوبی با صندلی ریاست جمهوری نداشته باشد چون این رئیس جمهور در سال ۲۰۱۶توسط سنای برزیل به مدت شش ماه به خاطر اتهام فساد مالی از اختیارات ریاست جمهوری تعلیق و در نهایت بعد از محرز شدن اتهاماتش از ریاست جمهوری برزیل کنار گذاشته شد.

یولیا تیموشنکو اوکراینی

این زن در بین سالهای ۲۰۰۵تا ۲۰۱۰ نخست وزیر کشور اوکراین بود. زنی که در کنار عرصه سیاست به خاطر فعالیت های اقتصادی اش از ثروتمندترین افراد اوکراین نیز محسوب می شود. نکته جالب توجه درباره زندگی تیموشنکو این است که او در سال ۲۰۱۱ به اتهام تخطی از حدود اختیارات قانونی به هفت سال زندان محکوم شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ بعد از درگیری‌های مخالفان و موافقان دولت اوکراین و تسخیر کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان، پارلمان این کشور با بازگشت به قانون اساسی سال ۲۰۰۴ موافقت کرد و همین امر زمینه ساز آزادی تیموشنکو شد.

ایندیرا گاندی

علی رغم نام خانوادگی اش، او هیچ خویشاوندی ای با ماهاتما گاندی رهبر انقلابی هند نداشت. او درسن ۲۱ سالگی به عنوان عضو حزب کنگره ملی هند انتخاب شد. در تعریف این بانوی هندی او را یکی از جنجالی ترین سیاستمدارهای هند دانسته اند. او از سال ۱۹۶۶تا ۱۹۸۴ نخست وزیر کشور هند بود اما سرانجام توسط سیک های هندی ترور شد.

هیلاری کلینتون

بعد از کاندولیزا رایس که اولین زن سیاه پوستی بود که به مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا رسید هیلاری کلینتون را می توان سومین زنی دانست که بعد از رایس بر این مسند تکیه می زند؛ اما چیزی که کلینتون را متمایز می کند نه همسری بیل کلینتون رئییس جمهور سابق امریکاست و  نه رسیدن به پست وزارت خارجه ایالات متحده بلکه او اولین زنی است که در این کشور نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری امریکا شد تا جایی که پیش از این هیچ زنی در امریکا نتوانسته بود به چنین جایگاهی در یکی از احزاب اصلی ایالات متحده برسد.

READ  صادرات پسته ایرانی

و اینک تعدادی از زنان موفق و تاثیر گذاری امروزی در دنیای سیاست را معرفی می کنیم:

۱- آنگلا مرکل: صدراعظم آلمان
۲- ترزا می: نخست‌وزیر بریتانیا
۳- تسای اینگ-ون: رئیس‌جمهور جمهوری چین
۴- میچل باچله:  رئیس‌جمهور شیلی
۵- فدریکا موگرینی: نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی
۶- ایوانکا ترامپ: دختر اول و مشاور رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا
۷- روث بیدر گینزبرگ: قاضی دستیار در دادگاه عالی آمریکا/ الینا کیگن: قاضی دستیار در دادگاه عالی آمریکا/ سونیا سوتومایور: قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا
۸- الیزابت دوم: ملکه بریتانیا
۹- شیخ حَسینه واجد: نخست‌وزیر بنگلادش
۱۰- بئاتا شدوو: نخست‌وزیر لهستان
۱۱- آنگ سان سو چی: نخستین مشاور دولتی میانمار
۱۲- لبنی بنت خالد قاسمی: وزیر امور خارجه امارات متحده عربی
۱۳- جاسیندا آردرن: نخست‌وزیر نیوزیلند (او جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور از سال ۱۸۵۶ است)
۱۴- کولیندا گرابار-کیتاروویچ: رئیس‌جمهور کرواسی (او اولین زن و جوانترین کسی است که پس از اولین انتخابات چند حزبی به این مقام در کراوسی دست می‌یابد(
۱۵- نیکولا استورجن: وزیر اول اسکاتلند (وی همچنین رهبری حزب ملی اسکاتلند را بعهده دارد(
۱۶- نیکی هیلی: سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد
۱۷- اِرنا سولبرگ: نخست‌وزیر نروژ
۱۸- الویرا نابیولینا: سیاست‌مدار  و رئیس بانک مرکزی روسیه
۱۹- پینگ لی‌یوان: بانوی اول جمهوری خلق چین (او یک خواننده و نظامی اهل جمهوری خلق چین نیز بشمار می‌رود(
۲۰- هیلاری کلینتون: نامزد سابق  ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا
۲۱- دالیا گریبائوسکایته: رییس‌جمهور کشور لیتوانی
۲۲- کرستی کالیولاید: رئیس‌جمهور استونی

درجامعه امروز ایران هم زنان تحصیلکرده بسیاری پا به پای مردان در عرصه های مختلف از جمله سیاسی حضور دارند که در اینجا با 4 نفر از چهره های موفق عرصه سیاست ایران آشنا می شویم.

1. مرضیه وحید دستجردی: پزشک، نماینده مجلس، وزیر بهداشت و مشاور رییس قوه قضاییه
2.معصومه ابتکار: معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست
3. سهیلا جلودار زاده: نماینده سه دوره مجلس
4. شهیندخت مولاوردی: استاد دانشگاه، نماینده مجلس و معاون حقوقی ریاست جمهوری

زنان نه تنها با سخنرانی های شیرین قلب را تسخیر می کنند، بلکه بر رویدادهایی تأثیر می گذارند که مسیر تاریخ را تغییر می دهند. آنها از اسلحه اصلی خود برای حل و فصل حالات منازعوی – با بهره برداری از احساسات انسانی – استفاده می کنند. زنان سیاستمدار نقش مهمی در حوادث بازی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.