معیارهای ازدواج موفق

تصویر معیارهای ازدواج موفق

اولین شرط برای یک ازدواج موفق و داشتن یک زندگی پر شور و پر هیجان داشتن عشق و علاقه است. از آنجائیکه رفتار زوجین بازتاب دهنده درون آن هاست، عشق و علاقه ای که به شخصیت زوجین معطوف می شود عاملی تعیین کننده است. از طرفی پسند زیبایی و آراستگی ظاهری در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.

خداوند در آیه 21 سوره روم می فرماید:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

‌و از نشانه‌هاى او این است که براى شما همسرانى از [جنس] خودتان آفرید، تا کنارِ آنان آرامش بیابید و میان شما دوستى و مهربانى قرار داد، بدون شک در این [آفرینش] همواره نشانه‌هایى است براى مردمى که تفکّر کنند.

همینطور حافظ می گوید:

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست

هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

مسلما برطرف شدن نیاز جنسی از ضرورت های یک ازدواج سالم می باشد. زوجین خصوصا در سنین جوانی سرشار از حس نیاز به تجربه جنسی و رفع نیاز هایشان می باشند. از این رو لازم است که به این موضوع توجه کافی داشته و چنانچه به هم باور دارند نسبت به تامین این نیاز اقدام کنند.

خداوند درآیات 5 و 6 سوره مومنون می فرماید:

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

و همان کسانی که دامانشان را (در امور جنسی) حفظ می کنند، مگر در مورد زوجهاشان يا آنچه را مالك شد دستهاشان به درستى كه ايشان نيستند ملامت شدگان

READ  دوستی، زندگی، طبیعت در شعر سهراب

مسئولیت پذیری از ارکان یک ازدواج موفق است. این که زوجین نسبت به یکدیگر پاسخگو باشند و در تامین خواسته های یکدیگر کوشا و فعال باشند. اینکه زوجین در ملاقات ها به موقع حاضر شوند، برنامه زندگی شامل ساعات خواب، صرف غذا، تماشای تلویزیون، خرید، مهمانی، نگهداری از فرزندان و … را با هم تنظیم و هماهنگ کنند.

کار و توانایی مالی از ارکان دیگر یک ازدواج پایدار است. زوجین باید بتوانند از طریق تلاش فعالانه در یک شغل، حرفه یا کسب و کار نسبت به خرید یا تهیه خوراک، پوشاک، مسکن، نیازهای سلامت، سفر و … اقدام نمایند. به عنوان مثال ممکن است زوجین در میزان قدرت و استقامت یا درآمد و پس انداز تفاوت هایی داشته باشند که به موجب آن می توانند کارها و مسئولیت های زندگی را در بیرون از خانه یا داخل آن تقسیم کنند.

اخلاق نیکو معیار بعدی در خوشبخت شدن زوجین است. اگر زن یا مرد و یا هر دوی آنها متخلق به اخلاق پسندیده و خوب نباشند، زندگی به سمت غم و اندوه و كدورت کشیده شده، سختی های زندگی چند برابر می شود و همین عوامل مسیر موفقیت در برخورد با مشكلات را مسدود می نماید. اخلاق نیكو به معنی صداقت و تسلط صفات پسندیده و شایسته در اعمال و كردار فرد است.

پيامبر صلي الله عليه و آله :اَحَبُّكُمْ اِلَى اللّه ِ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقا؛

محبوب ترين شما در نزد خدا، خوش اخلاق ترين شماست.

ساموئل اسمایلز:

هر کس بد اخلاق باشد، خانواده‌ی او از او دلتنگ و خسته می‌شوند.

همترازی سن و تحصیلات از عوامل تاثیر گذار بعدی می باشد. البته این همترازی به معنای یکسان بودن نیست بلکه به عنوان مثال پیش می آید که به لحاظ سن و تجربه مرد بزرگتر است یا به لحاظ سطح تحصیلات و سواد زن بالاتر می باشد در حالیکه مقصود اینست که در طول زندگی مشترک همراه با تشریک مساعی سطح تجربه و دانش زوجین همگرا شود.

READ  پتانسیل بالقوه انرژی خورشیدی در ایران

رضایت و موافقت خانواده زوجین از عواملی است که می تواند در موفقیت یک ازدواج نقش پشتیبان و حامی را ایفا کند. رضایت خانواده ها از سطح فرهنگی و اجتماعی یکدیگر و موافقت با شرایط زوجین می تواند زمینه ساز ازدواجی آسان و بی دردسر باشد و با بهره گیری از تجربیات یک عمر زندگی مشترک والدین مشعلی فروزان برای گرما بخشیدن به کانون خانواده نوپا در دست داشت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود:

اَنْکِحُوا الاْکْفاءَ وَ انْکِحُوا مِنْهُمْ وَ اخْتارُوا لِنُطَفِکُمْ؛

زمینه ازدواج هم‌کفوها را فراهم کنید و با هم‌کفو ازدواج کنید و آنان را براى به وجود آمدن فرزندان شایسته به عقد خود درآورید.

انتظارات و توقعاتی که زوجین در زندگی مشترک خود دارند یا به قول معروف چشم اندازی را که برای آینده زندگی خود ترسیم می کنند می تواند از عوامل تاثیر گذار دیگری باشد که باید آنها درباره آن گفتگو کنند. بعضا پیش می آید که زوجین در مرحله ای از زندگی در یک نقطه ایستاده اند اما آینده ای کاملا متفاوت و دور از انتظار برای خود ترسیم کرده اند. لازم است آنها با توجه به استعدادها و پتانسیل خود مسیر آینده زندگی خود را رقم بزنند تا بتوانند نسبت به تعهدات خود پایبند باشند.

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

اِنَّ مِن بَرَکَةِ المَراَهً قِلَّةُ مَهرِها؛

از برکت و خجستگی زن، آن است که مهریّه اش کم باشد.

مهمترین و آخرین شرط برای یک ازدواج موفق وفاداری است. مسلما اساسی ترین عامل برای تشکیل و تداوم خانواده و صاحب فرزند شدن حفظ تعهد و پایبندی به اصولی است که لازمه زندگی مشترک و بقای آن است. اینکه زوجین بپذیرند که مسیر پر فراز و نشیب زندگی را با هم قدم بردارند، در تنگناهای جانی و مالی یار و یاور یکدیگر باشند، بر تکرار و عادت زدگی زندگی با انواع ترفند ها فائق آیند و در نهایت تا پایان آن پشتیبان و همراه هم باشند. در واقع وفاداری شرطی است که باعث می شود زوجین در مسیر طولانی زندگی که گاها یک یا چند شرط زندگی مشترک را از دست می دهند و یا حتی در مواقع بحرانی یکی از زوجین یا هر دو تمام شروط لازم برای زندگی مشترک را می بازند اما همچنان وفادار به یکدیگر می مانند، به قول قدیمی ها این زوج هستند که به پای هم پیر می شوند.

خداوند در آیه 40 سوره بقره می فرماید:

READ  فرهنگ سازمانی

وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ

پیمان مرا نگاه دارید تا پیمان شما را نگه دارم.

و همینطور مولانا می گوید:

اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و دل داند و من

خاک من گل شود و گل شکفد از گل من
تا ابد مهر تو بیرون نرود از دل من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.