گوگل سرچ کنسول

  • از
تصویر گوگل سرچ کنسول گوگل

کنسول جستجوی گوگل یک سرویس وب توسط گوگل است که به مدیران وب اجازه می دهد وضعیت نمایه سازی را بررسی کرده و دید وب سایت های خود را بهینه کنند. تا 20 می 2015، این سرویس Google Webmaster Tools نام داشت. در ژانویه 2018، گوگل نسخه جدیدی از کنسول جستجو را با تغییراتی در رابط کاربری معرفی کرد. در سپتامبر 2019، گزارش‌های قدیمی کنسول جستجو، از جمله صفحه اصلی و داشبورد، حذف شدند.

کنسول جستجوی گوگل یک سرویس رایگان است که به شما کمک می کند حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل مدیریت کنید. از طریق کنسول جستجوی گوگل، می توانید درخواست کنید که گوگل سایت شما را ایندکس کند، به این معنی که تغییراتی که انجام داده اید می توانند زودتر در نتایج جستجو ظاهر شوند.

کاربران سرچ کنسول گوگل

هر کسی که صاحب یک وب سایت است از صاحبان مشاغل، متخصصان یا بازاریابان سئو، مدیران سایت تا توسعه دهندگان وب می توانند از سرچ کنسول گوگل استفاده کرده و به بهینه سازی وب سایت خود برای موتور های جستجو بپردازند.

تایید وب سایت در کنسول جستجوی گوگل

در هنگام اتصال به گوگل سرچ کنسول فایل html مربوطه را در وب سایت خود قرار دهید و یا از افزونه های مربوط استفاده کنید، سپس وب سایت خود را وریفای نمایید. برای بهترین نتایج، توصیه می کنیم 72 ساعت پس از اتصال دامنه خود قبل از تأیید آن با کنسول جستجوی Google صبر کنید.

تأیید با Google Search Console در سایت‌های آزمایشی کار نمی‌کند زیرا سایت‌های آزمایشی از موتورهای جستجو پنهان هستند. اگر سایت شما در مرحله آزمایشی است، قبل از ادامه، سایت خود را منتشر کنید. یک حساب Google برای ثبت نام در کنسول جستجو لازم است.

READ  حکیم نظامی گنجوی

کنسول جستجوی گوگل دامنه اصلی سایت شما را تأیید می کند. این می تواند دامنه داخلی شما (example.squarespace.com) یا یک دامنه سفارشی (example.com) باشد که توسط شما یا شخص ثالث مدیریت می شود. دامنه های سفارشی باید فعال و به درستی متصل باشند.

بسته به تنظیمات SSL امن شما، کنسول جستجوی Google هر دو نسخه http:// و https:// را تأیید می‌کند و نسخه اصلی را به کنسول جستجوی Google اضافه می‌کند. کنسول جستجوی گوگل می تواند از این اطلاعات برای اختصاص ترافیک جستجو به دامنه اصلی شما استفاده کند.

مشاهده کلمات کلیدی محبوب

پس از اتصال به کنسول جستجوی گوگل، می‌توانید کلیدواژه‌های برتر خود را در تب Google پانل کلمات کلیدی جستجو مشاهده کنید. ممکن است تا ۷۲ ساعت طول بکشد تا تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی ظاهر شود.

ایندکس وب سایت

یکی از کاربردهای اصلی کنسول جستجوی گوگل، درخواست ایندکس سایت توسط گوگل است. این از ربات های گوگل می خواهد که سایت شما را بررسی کنند و به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را با محتوای جدید شما به روز کند. می‌توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا ببینید آیا صفحه می‌تواند ایندکس شود یا خیر و آخرین بار چه زمانی گوگل آن را خزیده است.

اضافه کردن نقشه سایت

با ارسال نقشه سایت، نشانی‌های اینترنتی صفحه عمومی و فراداده تصویر سایت خود را به کنسول جستجو ارائه می‌دهید. همه سایت های شما به طور خودکار نقشه سایت تولید می کنند. در داشبورد کنسول جستجوی Google، سایتی را که می‌خواهید ایندکس کنید از منوی Property در گوشه سمت چپ بالا انتخاب کنید. روی نقشه های سایت کلیک کنید. در قسمت Add a new sitemap، URL نقشه سایت خود را وارد کنید. برای درخواست گوگل برای ایندکس کردن سایت شما روی ارسال کلیک کنید.

READ  آژانس های اینترنتی مسافرتی و گردشگری

هشدارها و خطاها

هنگام تأیید سایت خود با کنسول جستجوی Google، پیامی را مشاهده می کنید که نشان می دهد بخش هایی از URL شما توسط robots.txt محدود شده است. این کاملا طبیعی است. از Google می‌خواهیم این صفحات را نخزد زیرا فقط برای استفاده داخلی هستند، یا محتوای تکراری را نمایش دهد که می‌تواند در سئوی سایت حساب شود.

پارامترهای سرچ کنسول

query (به عباراتی که کاربران برای یافتن سایت های مرتبط در سرچ گوگل استفاده می‌کنند اصطلاحا یک کوئری گفته می‌شود.) Impression (هر بار که سایت شما در ازای سرچ کلمات کلیدی در نتایج گوگل ظاهر شود یک نمایش یا impersion  برای سایت محاسبه می‌شود.) Click (اگر کاربری از طریق نتایج گوگل به سایت شما وارد شود یک کلیک انجام شده است.) average position (میانگین موقعیت قرارگیری سایت، در نتایج گوگل است.) CTR (این متریک از تقسیم تعداد کلیک‌ها بر تعداد نمایش‌ها ضربدر ۱۰۰ محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر تعداد نمایش سایت در نتایج ۲۰ و تعداد کلیک‌ها ۱۰ باشد مقدار CTR عددی برابر با ۵۰% خواهد بود.)

گزارشات سرچ کنسول گوگل

گزارش  Removals 

در این قسمت از ابزار سرچ کنسول شما می توانید صفحه ای از وب سایت خوذ را برای مدت زمان بازه 6 ماهه از موتور جست و جو حذف نمایید. دقت کنید که در بازه زمانی 6 ماهه شما می توانید درخواست خود را کنسل کنید.

گزارش Core Web Vitals

گزارش Core Web Vitals که یک گزارشی بر مبنای تجربه کاربری (User Experience) می باشد، با سه معیار CLS، FID  و FCP یک وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد.

READ  جوان سازی کشاورزان

گزارش  Mobile Usability

در این قسمت شما می توانید ارورهای مربوط به نسخه موبایل وب سایت را مشاهده کنید. علاوه بر آن شما می توانید مشاهده کنید که وب سایت شما دارای قابلیت Responsive Design هست یا نه؟

گزارش  Links

در این قسمت از ابزار گوگل سرچ کنسول شما می توانید لینک سازی داخلی و خارجی صفحات وب سایت خود را مشاهده کنید. مشاهده این گزارش به شما اطلاعات جامع و کاملی درباره فعالیت های سئو خارجی شما می دهد.

internal links

همان طور که از اسم گزارش معلوم است، شما می توانید مشاهده کنید صفحات وب سایت شما از چه صفحات دیگر وب سایتتان لینک دریافت کرده است.

External links

دوست دارید که لینک سازی های خارجی وب سایت خود را مشاهده کنید اما نمی دانید که چطور و چگونه؟ شما می توانید از این گزارش رایگان ابزار استفاده کنید. 

گوگل سرچ کنسول Google Search Console یک ابزار رایگان قدرتمند است که داده ها و بینش های زیادی را در مورد وب سایت ها به ما نشان می دهد. رتبه بندی در Google به معنای رقابت با سایر وب سایت ها برای کسب رتبه برتر است. به کمک داده های این ابزار می توانیم صفحات خود را بهینه کنیم و صفحات را برای نمایش در نتایج اولیه موتورهای جستجو آماده کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.